تازه های سایت

کد مطلب: 23997
7. شهريور 1394 - 9:37
مردم نهاوند که نماینده‌ای هم در مجلس شورای اسلامی ندارند؛ راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن نهاوند را از رئیس‌جمهور مطالبه می‌کنند.
مردم نهاوند منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند

به گزارش سایت گرو، راه‌آهن غرب کشور در محدوده شهرستان نهاوند یکی از پروژه‌های مهم استان همدان محسوب می‌شود که هرروز وعده‌های تازه‌ای برای آن داده می‌شود ولی دریغ از اینکه این وعده‌ها جنبه عملیاتی پیدا کند.

طـرح راه‌آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر و به‌صورت یک‌خطه است و از ایستگاه سمنگان (نزدیک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه و کرمانشاه به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی می‌شود.

رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت هفته آینده در سفر استانی خود به استان همدان سفر خواهند کرد و برای حل مشکلات استان بودجه‌ای را تخصیص می‌دهند.

با شنیدن خبر سفر رئیس‌جمهور به همدان مردم شهرستان‌های مختلف و ازجمله شهرستان نهاوند مطالباتی را از رئیس‌جمهور و هیئت دولت دارند که امیدوارند با تخصیص اعتبار مناسب گره ای از مشکلات این مردم باز شود.

مردم شهرستان نهاوند نیز در کنار مطالبات دیگری مانند پروژه سد گرین و بیمارستان نیمه‌تمام 160 تختخوابی، راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن را یکی از مهم‌ترین مطالبات خود از رئیس‌جمهور می‌دانند و معتقدند که با تکمیل ایستگاه و تأمین اعتبار ریل‌گذاری در محدوده این شهرستان، گام مهمی درروند توسعه شهرستان نهاوند برداشته می‌شود.

 

شنیدن صدای سوت قطار در پایان سال 91

 

پروژه راه‌آهن نهاوند به گفته مسئولان سابق نهاوند قرار بود در پایان سال 90 به بهره‌برداری برسد و به قول همان مسئولان قرار بود تا پایان سال 90 سوت قطار در نهاوند به صدا درآید.

بعد از شنیدن این خبر از طرف مسئولان سابق شهرستان نهاوند موجی از امید در دل مردم دیار ابوذران شکل گرفت و مردم نهاوند منتظر بودند تا طبق گفته مسئولین بر خود ببالند که شهر ما هم قطار دارد اما..

 

 

همان‌طور که همه می‌دانند ایجاد راه‌آهن نقش مهمی در تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دارد زیرا موجب شکوفایی زیرساخت‌های مختلف آن جامعه شده و می‌تواند پیشرفت و توسعه بیش‌ازپیش را به ارمغان آورد، ازاین‌رو بود که در سال 90 مهدی سنایی نماینده وقت مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی و سفیر فعلی ایران در روسیه گفت: طی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال 90 سوت قطار در نهاوند به صدا درآید.

سنایی از تخصیص 70 میلیارد تومان اعتبار ویژه راه‌آهن غرب کشور در نهاوند خبر داده بود و افزود: حدود 45 کیلومتر از راه‌آهن غرب کشور از حوزه نهاوند عبور می‌کند و این پروژه باعث متصل شدن مرکز به غرب کشور و درنهایت به راه کربلا می‌شود.

وی تصریح کرد: طی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال 90 سوت قطار در نهاوند به صدا درآید.

پایان سال 90 هم نتوانست به این خیال خوش نهاوندی‌ها پایان دهد، تا مثل پروژه سد گرین که آرزوی 50 ساله‌شان بود و تعطیل شد؛ صدای سوت قطار هم شنیده نشود.

4 ایستگاه ویژه حمل مسافر و حمل کالا در نهاوند در مسیر راه‌آهن هم خبر جدیدی به همراه این وعده قدیمی بود. البته ایجاد 250 دهنه پل در مسیر راه‌آهن در محور نهاوند، هم اهالی روستای طائمه، ده سرخه، ملوسان، بره فراخ و شهر فیروزان را به نهایت همکاری فراخواند تا با واگذاری زمین‌های کشاورزی و باغی خود برای تسریع در اجرای این پروژه داشته باشند.

 

 

کارگاه راه‌آهن نهاوند از برنامه زمان‌بندی جلوتر است

 

نورالله سیدی مدیر کارگاه راه‌آهن نهاوند در 20 دی‌ماه 90 گفته بود: در حال حاضر فعالیت‌های کارگاه راه‌آهن نهاوند شدت بسیاری به خود گرفته است و عملیات زیرسازی راه‌آهن با تمام توان در حال پیشروی است به‌طوری‌که اگر نگاهی به فعالیت‌ها و درصد پیشرفت فیزیکی کار در چند ماه اخیر انداخته شود به‌خوبی می‌توان دریافت که عقب‌ماندگی‌ها جبران و حتی از برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده هم جلوتر رفته‌ایم. به‌عبارت‌دیگر با تزریق به‌موقع اعتبار راه‌آهن نهاوند از برنامه زمان‌بندی جلوتر افتاده است و عملیات زیرسازی که در برنامه زمانی مقررشده بود در دی‌ماه سال 90 به پایان برسد، با حفظ این روند مثبت به شهریورماه کاهش می‌یابد.

راه‌آهن نهاوند در هفته دولت سال 91 افتتاح می‌شود

 

نوبت به اسماعیل زارعی کوشا فرماندار وقت نهاوند در دولت دهم رسید که پیش از ظهر پنجشنبه‌ای در نشست بررسی مشکلات راه‌آهن غرب کشور در نهاوند شنیدن صدای سوت قطار را در هفته دولت سال 91 اعلام کرد و گفت: میانگین پیشرفت این پروژه 37 درصد است که باید تا هفته دولت سال جاری عملیات این قطعه توسط پیمانکار به پایان برسد تا مردم نهاوند هر چه سریع‌تر بتوانند از خطوط ریلی بهره‌مند شوند.

فرماندار شهرستان نهاوند گفته بود: پیشرفت اجرایی راه‌آهن شهرستان نهاوند مطابق برنامه زمان‌بندی‌شده است و در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل بهره‌برداری از این راه‌آهن کمبود ریل است.

 

 

وی گفته بود: اختصاص اعتبار به راه‌آهن نهاوند ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی بود.

 

کمبود ریل بزرگ‌ترین معضل عدم پیشرفت راه‌آهن نهاوند

 

زارعی کوشا هم از نهاوند رفت و مجتبی مولوی فرماندار بعدی بود که در مورد مشکلات بهره‌برداری از راه‌آهن نهاوند گفت: راه‌آهن ملایر- نهاوند از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی دولت در غرب کشور است که بااعتباری افزون بر 25 میلیارد تومان در حال ساخت است و تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مجتبی مولوی با اشاره به حجم کاری وسیع و پیشرفت این طرح گفت: برای بهره‌برداری راه‌آهن ملایر- نهاوند یک مشکل بزرگ و اساسی وجود دارد که آن کمبود ریل است که با مکاتبات و رایزنی‌های انجام‌شده با مسئولین استانی و کشوری قرار است ریل موردنیاز این طرح از کشور روسیه و یا چین تهیه شود.

 

منتظر ریل از چین و روسیه‌ایم

 

نیمه دی‌ماه سال 92 استاندار همدان با سفر به نهاوند و حضور در نشست شورای اداری به مسئولان این شهرستان، خبر داده شد که منتظر ریل هستیم.

 

 

 پیش از تحریم ریل‌ها را از چین وارد می‌کردیم که حالا به مشکل برخورد کرده‌ایم، البته قرابتی که این ریل با کشور وسیع روسیه پیداکرده است و نماینده‌اش سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده ایران در این کشور شده است بازهم بارقه‌ای از امید را بیدار کرده است؛ چراکه عنوان‌شده که این ریل‌ها از روسیه هم قابل‌خرید است.

 

مردم نهاوند همچنان در انتظار شنیدن سوت قطار هستند

 

مجتبی مولوی هم رفت و باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید، امامعلی عبدالملکی به‌عنوان فرماندار جدید نهاوند انتخاب شد.

عبدالملکی هم از خریداری و تأمین ریل تا ایستگاه فیروزان نهاوند، خبر می‌دهد و اینکه برای تأمین ریل باقی‌مانده مسیر منتظر تخصیص‌های بعدی هستیم تا بتوانیم به‌موازات تکمیل ایستگاه‌ها، عملیات ریل‌گذاری انجام شود.

وی گفته بود ازلحاظ زیرسازی با 93 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان بهمن‌ماه سال 93 به اتمام می‌رسد ولی مسعود نصر آزادی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور در جمع خبرنگاران گفت: ایستگاه راه‌آهن فیروزان- نهاوند با 84 میلیارد تومان اعتبار و 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که شهریور سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.

فرماندار نهاوند می‌گوید: برای احداث این طرح تاکنون 5 هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شده که برای تکمیل آن به‌جز اعتبار سال 93، یک هزار و 350 میلیارد ریال دیگر اعتبار موردنیاز است.

 

 

عبدالملکی گفت: تاکنون 22 کیلومتر از راه‌آهن غرب کشور از سمت ملایر به نهاوند ریل‌گذاری شده که سرعت آن با کندی مواجه بود که انتظار می‌رود با برطرف شدن موانع سرعت بیشتر در ریل‌گذاری راه‌آهن نهاوند به وجود آید.

به گفته وی در زمینه احداث ایستگاه فیروزان نیز تاکنون 60 درصد کار انجام‌شده است که این میزان مطلوب نیست و باید سرعت بیشتری برای ادامه کار تزریق شود.

محمد رودباری مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز بابیان اینکه ریل‌گذاری راه‌آهن غرب کشور آغازشده است، اظهار داشت: بر اساس برنامه صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی قرار است تا شهریور سال 94 ریل‌گذاری راه‌آهن غرب کشور تا فیروزان نهاوند اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه زیرسازی راه‌آهن غرب در نهاوند 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: راه‌آهن غرب کشور از ملایر تا فیروزان 84 کیلومتر طول دارد که تاکنون 27 کیلومتر از آن ریل‌گذاری شده است.

اما این پایان ماجرا نبود و امامعلی عبدالملکی هم از فرمانداری نهاوند رفت و مهرداد نادری فر به‌عنوان سومین فرماندار شهرستان نهاوند در دولت تدبیر و امید انتخاب شد و مردم نهاوند همچنان منتظر شنیدن صدای صوت قطار در نهاوند هستند و امیدوارند با سفر هیئت دولت به استان اعتبارات خوبی برای این پروژه جذب شود.

سفر ریاست جمهوری به استان همدان یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توان با توجه به اهمیت راه‌آهن غرب کشور و با توجه به این موضوع که شهرستان نهاوند به دلیل سفیر شدن نماینده سابقش نماینده‌ای در مجلس ندارد، اعتبارات خوبی برای تکمیل این پروژه جذب کرد.

 باید منتظر ماند و دید با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود و با تخصیص اعتبار ملی، آیا پروژه راه‌آهن نهاوند به بهره‌برداری می‌رسد یا بازهم مردم نهاوند باید منتظر بدقولی مسئولان و در انتظار شنیدن صدای سوت قطار باشند؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما