تازه های سایت

کد مطلب: 20327
1. مرداد 1393 - 22:10
رمضان امسال روستای "تکه" از روستاهای شهرستان نهاوند میزبان یک روحانی جوان است که با روحیه جهادی در این روستا تبلیغ دین را محور قرار داده و در ورای آن مسائل و مشکلات را جویا و با دعوت از مسئولان برای حضور در روستا در حل مشکلات تلاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مردم ایران زمین از دیرباز تا کنون با روحانی و مرجعیت علاقه و پیوندی قلبی و عمیق داشته اند و تاکنون هیچ مشکل و مانع و تهدیدی نتوانسته در این پیوند عمیق و ناگسستنی مردم و روحانیت و مرجعیت خللی وارد کند.

مردم روحانیت را از خود، از جنس خود و حامی و پشتیبان خود در بیان مشکلات و گرفتاری و آگاهی از مسائل و احکام اسلامی می دانند. روحانیت عامل مهم تداوم اسلام و انقلاب و قرآن .

درست است که در زمان حکومت فاسد پهلوی به روحانیت و جایگاه بالای آن اهمیتی داده نمی شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش روحانیت در توسعه و پیشرفت نظام پررنگ بوده و امروز نظام مرهون کارشناسان دین و روحانیت است که در این عرصه برای تبلیغ دین فعالیت های چشمگیری انجام می دهند.

آنچه مسلم است تبلیغ دین باید علاوه بر محتوای خوب و درست، دارای فرم مناسب باشد و با صورت و قالبی جذاب و گیرا ارائه شود و تنها به قوت پیام اکتفا نشود که در همین راستا سازمان تبلیغات اسلامی اعزام روحانياني به روستاها را در دستور کار قرار داده تا علاوه بر تبلیغ دین و بیان احکام مسائل شرعی، مشکلات و گرفتاری مردم در روستاهای مختلف شناسایی و برای پیگیری به گوش مسئولان رسانده شود.

در طول سال معمولا چندیدن بار اعزام مبلغان روحانی به روستاها انجام می شود بطوری که دهه اول ماه محرم، دهه آخرماه صفر و طرح اوقات فراغت تابستانی و ماه مبارک رمضان در این بخش جای دارند.

برای روحانیونی که به تبلیغ اعزام می شوند وظایف کاری مشخص شده که مهمترین آنها پاسخ به شبهات ديني، تحليل سياسي و مسائل روز، خلاقيت و نوآوري در جذب مردم خصوصا جوانان به اسلام و احکام آن، آگاه سازی جامعه و جوانان از خطرات و تهدیدهای که در کمین آنها نشسته، اقامه نماز و کارهای مختلف فرهنگی، برگزاري مسابقات و آگاهی از مشکلات و گرفتاری مردم است.

در همین خصوص ماه رمضان امسال 180 مبلغ و مبلغه برای برپایی نماز جماعت و ادای اعمال و عبادات این ماه و دیگر برنامه های مذهبی و فرهنگی به روستاهای نهاوند اعزام شدند که برای آگاهی و مطلع شدن از نحوه فعالیت و برنامه های یک روحانی مستقر در روستا در این ایام به روستای "تکه" از توابع بخش مرکزی نهاوند که روستایی با بیش از 900 نفر جمعیت و سه شهید والامقام است،رفتیم .

همیشه برایم سئوال بود که یک روز روحانی در ایام تبلیغ چگونه گذارنده می شود که برای پاسخ این سئوال ماه رمضان بهترین فرصت بود تا یک روز را در کنار یک روحانی سپری کنم به همین خاطر بعد از تحقیق روستای" تکه" را انتخاب کردم.

روستایی با مردمانی مظلوم و کشاورز و وفادار به نظام و انقلاب و شیفته ولایت و مقید به مسائل شرعی و نماز و روزه و مراسم مذهبی و دینی، شنیده بودم در ماه رمضان معمولا  هر روز سه وعده نماز یومیه در مسجد این روستا اقامه می شود و بعد از اقامه هر وعده نماز هم جزء خوانی قرآن برگزار است و مبلغ روستا صبح ها کلاس های معارف و احکام و تجوید قرآن و جزء خوانی را برای نونهالان، نوجوانان و جوانان برگزار می کند.

از مردمی که در ابتدای ورودی روستا بودند نام و نشان روحانی مستقر در روستا را جویا شدیم که بدون درنگ و تأخیر آدرس منزل محل سکونت وی را در اختیارمان قرار دادند و صبح حوالی ساعت یک ربع به 10 بود که درب منزل محل اقامت روحانی را زدم و ایشان با روی گشاده پذیرای ما شد.

.

خنده رو بود و ساده پوش و چهره ای آرام و مهربان داشت، بعد از احوالپرسی خودم را خبرنگارمعرفی کردم و گفتم امروز با شما هستم تا درکارهای محول شده کمک حال شما باشم و از برنامه های ایام تبلیغ بدانم و از نزدیک ارتباط و پیوند مردم یک روستا با یک روحانی را ببینم .

در میان راه و در گفتگو با حجت الاسلام آیت اله احمدوند متوجه شدم برنامه منظم و کاملی برای هر روز ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده و فرصت خدمت به مردم را در این ماه به آسانی از دست نمی دهد.

حجت الاسلام احمدوند با بیان اینکه از همان لحظه ای که لباس روحانیت پوشیدم کار تبلیغ را در ماه های محرم و رمضان آغاز کرده ام، گفت: تبلیغ نهایت اوج عبادت و بندگی خدا است که لحظه به لحظه آن سرشار از اراده و عزم و همت برای خدمت به دین خدا و بنده خدا است.

حجت الاسلام آیت اله احمدوند مهمترین وظیفه و کار یک روحانی را علاوه بر اقامه نماز جماعت سه وعده، بیان احکام و معارف اسلامی و ارائه مشاوره در کاهش آسیب‌های اجتماعی اعم از بزهکاری، کاهش تشکیل پرونده در مراجع قضایی و حل اختلافات قومی و قبیله‌ای و آگاهی از مشکلات و گرفتاری مردم و پیگیری برای رفع آنها عنوان کرد.

وی ادامه داد: باید سیاست گذاری مسئولان به گونه ای باشد که یک روحانی به صورت دائم در یک روستا مستقر شود تا با برنامه ریزی بلند مدت به ترویج و گسترش و بیان مسائل شرعی و دینی و آگاهی جوانان و جذب آنان به امور فرهنگی اقدام کند.

وی ادامه داد: آموزش روخوانی و روان‌خوانی و تفسیر قرآن، احادیث و روایات، نهج‌البلاغه، ارائه مشاوره، برگزاری گفتمان‌های دینی، پاسخ به شبهات اعتقادی و دینی و مقابله با خرافات از مهم‌ترین وظایف روحانی است و یک روحانی در روستا به عنوان محور و ستون همه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی باید از سوی شوراها و دهیاری‌ها حمایت و پشتیبانی شود.

حجت الاسلام احمدوند افزود: در روستا روحانی فقط مسئول کفن و دفن اموات و خواندن خطبه عقد نیست بلکه وی به عنوان محور و ستون همه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در همه ایام به‌ صورت شبانه‌روزی است که باید در ایام غم و شادی در روستا حضور داشته باشد.

از روحانی مستقر در روستای "تکه" نهاوند نحوه رابطه و برخورد مردم روستا با او را جویا شدیم که پاسخ داد: برخورد مردم روستا مخصوصا جوانان با روحانی بستگی به رفتار و کردار خود طلبه دارد اینکه احساس و انگیزه و کمبودهای جوانان را درک و لمس و برای پاسخ به آنها برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: روحانی باید خودش را از جنس مردم بداند با آنها باشد و در میان آنها زندگی کند تا با مشکلات و گرفتاری و کمبودهای روستا آشنا شود.

اما یکی از بهترین کارهای که در این ماه انجام می شود، برگزاری دوره هایی در کانون فرهنگی مسجد روستا با حضور نوجوانان و جوانان است که به بیان مسائل فرهنگی و آشنایی جوانان با نحله های انحرافی می پردازد و در خصوص موضوعاتی همچون برنامه ریزی دشمن برای نابودی نسل جوان و دور کردن انها از اعتقادات و باورهای اسلامی با تهاجم فرهنگی بحث می شود.

دیدار و ملاقات با پیرمردان و بانوانی که سالهای قبل در نماز جماعت روستا حاضر بودند و شرکت می کردند و امسال بعلت کهولت سن و ناتوانی قادر به حضور در نماز جماعت نیستند نیز از دیگر برنامه های روزانه روحانی در مدت تبلیغ در روستای تکه بود.

هر چه از مردم روستا می شنیدم جذابیت کارها و اقدامات روحانی در زمان تبلیغ برایم بیشتر می شد.

سرکشی از خانواده های نیازمند و کم بضاعت به صورت محرمانه و دلجویی و تفقد از آنان نیز حلاوت و لذت خاصی داشت که فرصت انجام آن از جانب خداوند در اختیار خدمتگزاران به مردم  گذاشته شده است.

در نقاط مختلف روستا حاضر می شویم و با مردم مختلف صحبت می کنیم تا از دردها و مشکلات آنها و روستا با خبر شویم.

به گفته روستاییان لذت بخش ترین کار یک روحانی در زمان تبلیغ  آموزش مسائل شرعی و دینی به یک نوجوان است و این موضوع را وقتی متوجه شدم که در صفوف نماز جماعت حضور با شکوه و گسترده جوانان و نوجوانان را دیدم.

به گفته حجت الاسلام آیت اله احمدوند در این روستا رسمی بوده که روحانی  بین الصلاتین سخنرانی می کرده و این موضوع  باعث می شد پیرمرد و پیرزنانی که برای خواندن  نماز در مسجد حاضر بودند اذیت شوند به همین علت سخنرانی روحانی را به بعد از خواندن دو نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا موکول کردیم که با استقبال مردم روستا نیز روبرو شد.

بیست و چند روز از ماه رمضان گذشته است اما هنوز مردم روستا از بازدید و  حضور روحانی مبلغ در محل احداث کانال آبرسانی روستای تکه سخن می گویند و با بیان این موضوع تازه متوجه میشوم به رغم وجود باغات فراوان و زمین های کشاورزی بسیار در این روستا مشکل کمبود  و جیره بندی آب آنها را به شدت آزار می دهد و مسئولان هم نسبت به احداث کانال آبرسانی این روستا تا کنون کم لطفی کرده اند.

کانال آبرسانی این روستا 10 سال پیش با هزینه بیت المال اجرا شده و تا یک کیلومتری روستا هم پیش آمده اما به یکباره هفت سال به حال خود رها شده و مقدار کاری هم که انجام شده در حال نابودی و از بین رفتن است که این به معنی نادیده گرفتن بیت المال است.

البته فرماندار و بخشدار مرکزی نهاوند توسط حجت الاسلام احمدوند  به مسجد روستا دعوت شده بودند تا مشکلات موجود در حضور آنان مطرح شود و مردم روستای تکه امیدوار به حل موضوع هستند.

اما مردم از دل خود با روحانی حرفهای تازه و جالب دیگری هم بیان کردند و  بعد از کمبود آب کشاورزی، از وضعیت نابسامان کوچه ها و معابر روستا و بهداشت سطح روستا که مردم  مخصوصا فرزندان و کودکان آنها  را تهدید می کرد و در مجموع از طرح بهسازی روستا که به شکل مطلوبی انجام نشده گلایه و شکوه بی پایانی داشتند که این موضوع  باعث شده بود روحانی روستا برای پیگیری این مطالبات  تلاش و پیگیری بیشتری انجام دهد تا صدای مردم این روستا را به گوش مسئولان و رسانه ها برساند.

یکی از اهالی این روستا در گفتگویی عنوان کرد: مردم روحانی را بعنوان پناهگاه و امین خود می دانند تا حرف دل آنها رابه گوش مسئولان برساند و  پيگير مشکلات باشد و ازهمه مهمتر رازدار باشد.

وی با بیان اینکه مردم بسیاری از مسائل خصوصي خود را به راحتي با روحاني مطرح مي‌کنند، گفت: وقتی جوانان این روستا از کمترین امکانات و خدمات ورزشی بی بهره هستند تا جایی که برای برگزاری مسابقات ورزشی در این روستا هیچ کاری انجام نشده مشخص است که روحانی چقدر می تواند در شناسایی و بیان مشکلات مردم موفق و کوشا باشد.

به راستی که بزرگان چه زیبا گفته اند مبلغ دین باید دائما در قالبها و فرمهای تبلیغی خود، تجدید نظر کند و آن را با شرایط متحول زمان و جامعه پویای مخاطب، هماهنگ سازد و در تبلیغ دین، باید زبان زمان را شناخت.

آنچه مسلم است با کار فرهنگی می شود چهره دین را به نسل جوان نشان داد و چه کاری بالاتر از اینکه جوانان را جمع و در این اجتماعات آداب دین، سیره پیامبران و ائمه بیان شود.

تبین و بیان مسائل سیاسی روز ایران و جهان، دعوت مردم به اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری و حفظ اتحاد و وحدت، آگاهی و شناخت مردم از توطئه ها و نقشه های دشمنان  نیز از دیگر وظایف یک روحانی در زمان تبلیغ است.

به گفته اهالی این روستا عامل مهمی که باعث می شود یک جوان و یا نوجوان جذب و شیفته رفتار و کردار و برخورد طلبه شود تواضع و فروتنی، مردمداری و احترام نسبت به کوچکترها و بزرگترهای مردم روستا است.

مسئولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی با خداباوری‌، مردم داری و حرکت بر مدار حقیقت باید خدمت به مردم را مهم‌ترین کار بدانند و بر آن ببالند که خداوند توفیق خدمت را به آنان عنایت فرموده ، مسئولیت می آید و می رود اما آنچه که در اذهان و خاطرات و تاریخ مردم باقی می ماند خدمت صادقانه به مردم است خدمتی که در نهایت منجر به حل بخشی از مشکلات و گرفتاری مردم می شود.

اما به یاد داشته باشیم مسئله تبليغ و اطلاع رساني ديني از نيازهاي اساسي و ضروري جامعه ديروز و امروز است که سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان قرارگاه عملیاتی فرهنگ در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده گامهای موثری در این زمینه بر داشته است.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه شما