تازه های سایت

کد مطلب: 19983
16. تير 1393 - 11:01
مردم دیار نهاوند همانند مردمان دیگر مناطق کشور آداب و رسوم ویژه‌ای در ماه رمضان دارند که همچنان پا برجا مانده و هر ساله با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو ،مردم شهرستان نهاوند شهر اولین ها به عنوان اولین شهری که ندای اذان در آن به گوش رسید و اولین مکانی که مجسمه شاه در آن به زیر کشیده شد برای ایام ماه مبارک رمضان تدارک ویژه ای دارند.

مردم دیار گرین رسم و رسوم گرم خاص خودشان را در ماه رمضان دارند. رسم و رسومی که شاید در ظاهر چندان عجیب و ناشناخته به نظر نرسند اما مهم ترین ویژگی آنها، زنده ماندن شان در طول دوران است.

در بعضی از مناطق نهاوند بعد از ماه شعبان پس از رؤیت ماه نو، به آیینه و قرآن می‌نگرند و عده ای عقیده دارند زنانی که بچه ندارند، دختر بچه یا پسر بچه‌ای خوشرو را با خود به بام منزل ببرند و به محض دیدن ماه به روی او نگاه می‌کنند و از خدا می‌خواهند که به آنها بچه‌ای سالم و زیبا عطا کند.

در ماه رمضان به دلیل اینکه ماه عبادت و بندگی خداوند است مردم سعی دارند مایحتاج خود را قبل از ماه رمضان تهیه کنند و اقلام خوراکی را که در این ماه آماده می‌کند شامل برنج، روغن،عدس، لوبیا، خرما، تخم مرغ، نان چای و ... است.

در بسیاری از روستاهای دوردست پدران و مادران خانواده ها چند روز مانده به ماه رمضان به شهر می آیند و تمامی خرید خود را انجام می دهند تا در طول ماه رمضان کمتر به شهر تردد کنند در این ایام شیرینی فروشی و مغازه ها بیشتر زولوبیا بامیه، کلوا و کیک محلی همراه با خرما فروش می کنند.

114670-6715ec838f92580d4adef0e1bce37902-l

مردم نهاوند در هنگام سحر و افطار بخ‍شی‌ ‌از ‌غذ‌ا‌ها‌ی‌ خود را به‌ منزل ‌همسایگان می فرستند ، زنان‌ نهاوندی‌ ب‍‍ا پ‍خ‍ت‍ن‌ ‌ان‍و‌ا‌ع‌ ‌آش‌، ش‍ل‍ه‌ زرد، ف‍رن‍‍ی، ح‍ل‍و‌ا و ش‍ی‍رب‍رنج‌ سعی می کنند نه تنها سفره خودشان، که سفره دوستان و همسایگانشنان را هم رنگین تر کنند.

از دیگر اقداماتی که در طول ماه رمضان از سوی اداره تبلیغات اسلامی انجام می شود اعزام مبلغان و مروجان مذهبی از طرف به آبادی‌ها است تا اصول عقاید و احکام شرعی را برای مردم در این ماه بازگو کنند.

روحانى اى كه در اين ايام به نقاط مختلف نهاوند اعزام مى‏گردد، در خانه يكى از مردم و اهالى منطقه سكنى مى‏گزيند و تا پايان ماه مبارك مى‏بايستى در همان منزل ساكن باشد.

برخى از مردم در روزهاى آخر ماه شعبان با گرفتن روزه به استقبال ماه مبارك مى‏روند. در روزهاى آخر از ماه شعبان مساجد شهرستان نهاوند را نظافت كرده و با غبار روبى مساجد آنها را براى برگزارى مراسم ماه مبارك مهيا مى‏نمايند. در برخى نقاط نظافت مساجد را زنان عهده دار مى‏گردند و در برخى جاها جوانان هستند كه به غبار روبى مساجد اقدام مى‏نمايند.

از قدیم‌‌الایام برای بیدار شدن در سحرهای ماه رمضان و تشخیص وقت دقیق سحر و انجام اعمال مخصوص سحر از وسایل و روش‌های گوناگونی استفاده می کنند. یکی از راه‌هایی که از قدیم الایام مردم برای بیدار شدن در سحر از آن استفاده می‌کردند صدای بانگ خروس بود. از این رو وجود خروس را در خانه خوش یمن می‌دانستند. یکی دیگر از روش‌هایی که در قدیم برای بیدار شدن در شب‌های ماه رمضان به کار می‌رفت زدن نقاره و طبل و شیپور بود که امروزه دیگر از این روش ها استفاده نمیشود.

یکی از سنت‌های جالبی که در ماه رمضان در شهرستان نهاوند از قدیم‌الایام انجام می‌شد این است که همسایه‌ها قرار می‌گذارند هر کسی که سحر زودتر بیدار شود،همسایه‌های دیگری را هم بیدار کند. اگر خانه‌ها دیوار به دیوار باشند با مشت‌های پیاپی به دیوار می‌کوبند تا بیدار شوند آن‌ها با مشت به دیوار میزند جواب بیدار شدن خود را می‌دهند.

بسیاری از مردم نیز با صدای مناجات‌هایی که از یکی دو ساعت مانده به اذان صبح از پشت بام خانه‌ها و مساجد بلند می‌شود از خواب بیدار می‌شوند و به فرایض دینی و آماده کردن سحری می‌پردازند. اما در این میان ساعت متداول‌ترین وسیله‌ای است که آن را کوک می‌کنند و از صدای زنگ آن برای بیدار شدن در سحر استفاده می‌کنند.

وضع کسب و کار در این ماه با ماه‌های دیگر سال تفاوت چشمگیری دارد و تغییراتی در کار و کسبه و بازار به وجود می‌آید. بازار از رونق می‌افتد و مردم بیشتر در فکر عبادت و شرکت در مجالس وعظ و روضه‌خوانی و ختم قرآن هستند. قهوه‌خانه‌ها و تعدادی از مشاغل که به طبخ غذا مربوط است به احترام ماه رمضان و روزه‌داران تعطیل می‌شود.

ایام شهادت حضرت علی(ع) مصادف با روزهای نوزدهم، بیست‌ویکم ماه رمضان تمام مردم در ماتم و حزن و اندوه فرو می‌روند و همه جا یکپارچه سیاه پوش است. کسب و کار و بازار یکسره تعطیل است،  شب نوزدهم که شب قدر و ضربت خوردن حضرت علی(ع) است مردم برای آمرزش اموات خود،خرما،حلوا خیرات می‌کنند.

114756-9d385539880affb500039b8f7c9d4938-l

روزه‌‌د‌ار‌ان‌ ‌نهاوند‌ در ‌ای‍‍ام‌ س‍وگ‍و‌اری ‌ام‍ی‍ر‌ال‍م‍وم‍ن‍ی‍ن(ع)‌ در ل‍ی‍‍ال‍‍ی‌ ق‍در، ح‍ل‍و‌ای ن‍ذر‌ی‌، ش‍ل‍ه‌ زرد و آش‌ می پزند‌ و ‌ه‍ن‍گ‍‍ام‌ ‌اف‍ط‍ار‌ی‌، میان‌ ‌ه‍م‍س‍‍ای‍گ‍‍ان‌ و‌ آش‍ن‍‍ای‍‍ان‌ خ‍ود تقسیم می کنند، همچنین در تعدادی از روستاها به یاد مظلومیت حضرت علی (ع) در شب های قدر و به مدت 3شبانه روز شیر گاو خود را نذر می کنند و به مساجد یا خانواده های کم بضاعت می دهند زیرا گاو آنها را پر خیر و برکت و از مریضی ها دور می کند.

 نذری دادن بین مردم نهاوند آنقدر در این ماه رواج دارد که کمتر نیازمندی از برکت این نذری ها بی نصیب می ماند. نهاوندی ها در روزهای عزاداری و شب های قدر، حلوای نذری می پزند.

80974668-5381193

ترخینه یکی از غذاهای سنتی شهرستان نهاوند است که معمولا در ماه رمضان سر سفره افطار به چشم می خورد. حلیم و سمنو  هم دیگر اجزای سفره افطار مردم نهاوند هستند که به این سفره های محلی رونق می دهند.

اگر در ماه رمضان سری به نهاوند زده باشید، می بینید که هنوز هم در گوشه و کنار بعضی روستا ها مردمانی هستند که وقت سحر به در منزل همسایگانشان می روند و آنها را برای سحری خوردن بیدار می کنند.

 در اين ماه در اكثر مساجد مجالس قرائت و تجويد قرآن برپا مى‏شود. خانمها نيز براى خود مجالس قرائت قرآن و احكام برپا مى‏نمايند و استقبال از اين مجالس نسبتا خوب است. در هنگام سحر صداى مناجات از اكثر مساجد به گوش مى‏رسد و مردم با شنيدن صداى مناجات از خواب بيدار شده و ضمن خوردن سحرى و مناجات با پروردگار خود را براى روزه آماده مى‏نمايند. البته امروزه صداى زنگ ساعت در هنگام سحر است كه مردم را از خواب بيدار مى‏نمايد و اگر احيانا خانواده‏اى نيز بيدار نگردد، همسايگان با نواختن زنگ خانه، آنها را از خواب بيدار مى‏كنند.

114724-28e67206b9e644b546a94f6145cf58cc-l

با فرا رسيدن مغرب و پخش اذان از مساجد، در بيشتر جاها مردم در مساجد حاضر و پس از اقامه نماز مغرب و عشا به منازل برگشته و افطار مى‏نمايند. سنت پسنديده افطارى دادن نيز در بين مردم شهر نهاوند رايج است.

البته اين افطارى دادن بيشتر در حد گروه‏هاى خويشاوندى است و در برخى مناطق نيز در مساجد به مردم افطارى داده مى‏شود. در شب نيمه ماه مبارك كه مصادف با ولادت امام حسن مجتبى (ع)مى‏باشد، در مساجد استان مجالس جشن و سرور بر پا مى‏گردد و در اين مراسم ضمن سخنرانى واعظ از شركت كنندگان پذيرايى مى‏شود.

در شب‏هاى قدر مردم پس از افطارى خوردن و مختصرى استراحت به مساجد مى‏روند و مشغول عبادت و مناجات با پروردگار خود مى‏گردند. در اين شب كسانى كه در مسجد آمده ‏اند تا سحر بيدار مانده و دعاى جوش كبير و زيارت عاشورا را قرائت مى‏نمايند. با توجه به اينكه شبهاى احيا مصادف است با ايام ضربت خوردن و شهادت اميرالمؤمنين، در مساجد مردم به عزادارى و مديحه سرايى مشغول مى‏شوند.

در روز بيست و يكم ماه مبارك نيز مردم در مساجد جمع شده و در فراق اولين مولاى شيعيان به سوگ مىینشينند.

مراسم شب زنده داری در لیالی قدر و وداع با رمضان، در شب آخر مـاه مـبارک برگزار و در این شب‌ها مداحان و مبلغان دینی ندای خوش‌‌ الوداع رمضـان، الوداع شهر نور و القرآن را می‌سرایند و با‌ اشعار زیـبایی از سروده‌های محلی، با ماه رمضان وداع می‌کنـند تا برای ورود به ماه شوال و بزرگ‌ترین عید اسلامی آماده ‌شوند.

عید فطر به همراه عید قربان و نوروز از مهمترین اعیاد مردم نهاوند است، به همین دلیل در ماه رمضان بیشتر مردم این برای خرید شیرینی و لباس نو به بازارها می روند قبل از خواندن نماز عید فطر زکات فطریه و کمک به امور مسجد خود را پرداخت می کنند، همچنین رفتن به زیارت اهل قبور و گلزار شهدا، شرکت در مراسم نوعید تازه گذشتگان  و زیارت امام زادگان از دیگر برنامه های این روز است

گزارش: مهدی سهرابی

 

دیدگاه شما