تازه های سایت

کد مطلب: 19781
3. تير 1393 - 11:30
زندگی نامه شهید آیت الله محمدعلی حیدری تنها شهید استان همدان در حادثه 7 تیر

DSC03918

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهید آیت الله محمد علی حیدری سال 1315 در خانواده ای مذهبی در شهر مقدس قم چشم به‌جهان گشود. پدرش از علماء بر جسته و پر نفوذ در منطقه ی غرب کشور بود. کودکیش را در فضای معنوی و نورانی خانواده پشت سر گذاشت .

12ساله بود که برای فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد ودرمحضر بزرگانی چون آیت الله داماد، امام خمینی(ره) و آیت الله طباطبایی کسب فیض  کرد و به‌سرعت مراتب علم و فضل را پیمود.

آیت الله گرامی هم مباحث و دوست صمیمی شهید حیدری می‌گوید: ما دوازده سال كتابها و دروس زیادی را با هم مباحثه كردیم،ایشان در دقت و ساده زیستی كم نظیر بود و معلومات بالائی نسبت به فلسفه غرب و شرق داشت. بعد از دوازده سال ، حضرت امام(ره) یكسری از كارهای (علمی) خود را به ما محول می‌كرد، شهید حیدری قبل از من هم با آیت الله جوادی آملی و حجت الاسلام سید محمد خامنه‌ای هم بحث بودند. شهید حیدری كتاب شفا را هم نزد علامه طباطبائی می‌خواند و در در‌س‌های تفسیر قرآن او (تفسیر المیزان) شركت كرد.

 گذشته از اطلاعات عمیق ایشان از علوم و معارف اسلامی ، در زمینه مسائل جدید و مكاتب روز نیز ید طولائی داشت. در درس و بحث حوزه به تحصیل علوم جدید نیز پرداخت و زبان انگلیسی را نزد شهید مظلوم آیت الله دكتر بهشتی فرا گرفت و تسلط كامل داشت.

او از جمله روحانیان فرهیخته واهل قلم بود که آثاری از خود به یادگار  گذاشته است. از جمله آثار و تألیفات او می‌توان به "تفسیر موضوعی قرآن"و  "تقریرات اصول و تنقیح مباحث الفقه" اشاره کرد.

حجت الاسلام حیدری از نخستین روزهای آغاز قیام امام خمینی در سال 1342به  یاری او برخواست ودر راه به ثمر رسیدن جمهوری اسلامی تلاشهای زیادی به عمل  آورد. در سال 1350 به نمایندگی از سوی امام خمینی(ره) در اخذ وجوهات و امور حسبی منصوب شد و همزمان به‌صورت مخفیانه به فعالیت علیه رژیم و ابلاغ  پیام‌های امام خمینی به مردم وگروه های مبارز پرداخت. در سال 1356 از سوی  امام خمینی (ره)مأمور شد تا به لبنان برود و با امام موسی صدر دیدار  نماید تا هماهنگی های لازم برای سرعت بخشیدن به مبارزات اسلامی ایجاد شود.  او با موفقیت این مأموریت را به انجام رساند و در بازگشت به کشور به ‌دست ماموران ساواک شناسایی ودستگیر شد.

در این بازداشت 6 ماه در زندان قزل قلعه ی تهران  تحت بازجویی و شکنجه های  وحشیانه ی ماموران ساواک جهنمی شاه قرار داشت اما با مقاومت مردانه هیچ  گونه اطلاعاتی به آنها نداد.

شهید حیدری در سن سی سالگی به درجه اجتهاد می‌رسد. شهید حیدری تابستانها با حضور در شهر نهاوند دروس حوزوی را برای طلاب تدریس می‌كرد و مسائل اسلامی را در بین جوانان اشاعه می‌داد. وی در طول سال‌های طولانی تبعید حضرت امام خمینی (ره)به عراق همراه سایر علما،بارها اعلامیه اعتراض آمیز می نویسند در تهیه و تنظیم این اعلامیه ها و امضاء آن نقش فعالی را ایفا می كند. ایشان در سال پنجاه و دو شمسی به دنبال در گذشت پدر و با تقاضای مكرر مردم نهاوند به این شهر مهاجرت می‌كند تا به جای پدر پرچمدار مبارزات مردم آن خطه باشد.

شهید حیدری شجاعت و ایستادگی در مقابل ظلم و زور را از پدر به ارث برده بود روز بعد از یکی از مراسم سخنرانیهای انقلابی ،مأموران رژیم شاه به خانه شهید حیدری ریخته و او را به شهر بابك در استان كرمان و چابهار تبعید می‌كنند.

در دوره نخست وزيري شريف امامي،رژيم پهلوي براي فريب مردم دستور آزادي زندانيان سياسي را صادر مي‌كند و به اين ترتيب شهيد حيدري به نهاوند باز مي‌گردد و مورد استقبال بي نظير مردم قرار مي‌گيرد به شكلي كه مسير ورودي شهر نهاوند تا شهر فيروزان،مملو از ماشين و جمعيت استقبال كننده مي‌گردد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی از زندان به فعالیت در راه تثبیت نظام  جمهوری اسلامی پرداخت و فعالیت‌هایش را در شهرستان نهاوند,زادگاه پدرش متمرکز کرد.

با حکم امام خمینی(ره) مسئولیت‌هایی را پذیرفت وبا درایت وکاردانی به  فعالیت پرداخت.

 از جمله مسئولیت‌های ایشان می‌توان به امامت جمعه و فرمانده کمیته انقلاب اسلامی(سابق ) , رئیس دادگاه‌های انقلاب استان همدان و  سرپرستی کمیته امداد امام  اشاره نمود.

با تحكيم پايه‌هاي انقلاب اسلامي و برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي در تاريخ 24 اسفند سال 1358،شهيد حيدري با رأي قاطع مردم به عنوان اولين نماينده مردم نهاوند به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و در كميسيون قضايي مجلس مشغول به كار شد.

حجت الاسلام محمدعلی حیدری سرانجام  پس از عمری مجاهدت و تلاش در جهت اعتلای اسلام ناب محمدی در شامگاه هفتم  تیر 1360 به‌همراه 72 تن از بهترین خادمان مردم وانقلاب اسلامی در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه ی تهران وبه دست کثیف ترین موجودات و دشمنان مردم ایران,منافقین سفاک به شهادت رسید.

پيكر پاك شهيد حيدري پس از تشييع در تهران به نهاوند انتقال داده شد و بعد از تشييع باشكوه مردم در جوار مرقد پدر بزرگوارش به خاك سپرده شد.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

*** وصیتنامه شهید حیدری

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا این انقلاب ما را به انقلاب امام زمان روحی له الفدا متصل  بگردان.سلام به پدر و مادر و برادران عزیزم،ان شاءالله که همیشه پیروز و  موفق و دنباله رو روحانیت مبارزو متعهد باشید، که اگر خدای نکرده در این  راه که همان اسلام اصیل است ,نباشید سرنوشت بدی خواهید داشت.پدر و مادر  عزیزم اگر که کشته شدم مبادا از خود ضعف نشان دهید، و طوری عزاداری کنید که مایه خوشحالی دشمنان اسلام باشد.و ان شاءالله برادرانم را چنان تربیت بکنید که در صف سربازان راستین امام زمان (عج)قراربگیرند.

از تمامی اهل فامیل حلال خواهی کنید و این پیامم را به آنها برسانید که در خط  ولایت فقیه که همان اسلام اصیل است باشید،و خدای نا کرده نافرمانی  نکنید و در پایان تشکر می کنم از زحمات زیادی که برای من متحمل شدید و  معذرت می خواهم از اینکه حتی نتوانستم یکی ازآن زحمات را جبران کنم و از  شما عاجزانه می خواهم که در همه وقت خصو صا وقت نماز برای من دعا کنید و از خدای متعال و کریم  و رحیم بخواهید که گناهان مرا ببخشاید، وبا رحمتش با  من رفتار نماید نه با عدلش که اگر با عدلش بخواهد با من رفتار کند در  درگاهش روسیاه خواهم بود . انا لله و انا الیه راجعون.

دیدگاه شما