تازه های سایت

کد مطلب: 18323
23. فروردين 1393 - 10:35
تنها سینمای نهاوندبه کافی شاپ و ساندویچی تبدیل شد

سازمان سینمایی

پایگاه خبری گرو، سینما فرهنگ نهاوند که در روزگاری نه چندان دور مردم و جوانان نهاوندی برای تماشای فیلم جلو گیشه فروش بلیط آن صف می کشیدند، پس از گذشت 50 سال از عمرش به کافی شاپ و ساندویچ فروشی تبدیل شده است.

 


مدیر سینما فرهنگ نهاوند اظهارکرد: 10سال از تعطیلی تنها سینمای تاریخی نهاوند می گذرد و کسی به فکر مردم و جوانان این شهر نیست،"درخت هلو" آخرین فیلمی بود که تماشاگران نهاوندی آن را بر پرده سینما مشاهده کردند.

جلیل خدادادی گفت: مردم نهاوند در یک روز پاییزی در سال 83 برای آخرین بار به سینما آمدند و درخت هلو را دیدند و از آن پس دیگر شاهد تماشای هیچ فیلم سینمایی نبودند که این فیلم با تعداد اندکی تماشاچی بر روی پرده سینما اکران شد و از آن تاریخ تاکنون در خوابی عمیق و چند ساله فرو رفت و در پستویی از فراموشی به بایگانی تاریخ فرهنگی نهاوند سپرده شد.

مدیر تنها سینمای نهاوند بیان کرد: با این تعطیلی بزرگترین مکان تفریحی‌ـ فرهنگی جوانان نهاوند از آنان سلب شد و نگاه انتقادی آنها را کسی یارای پاسخگویی نبود.

خدادادی عنوان کرد: البته با اعتبار50 میلیون تومان فرماندار وقت و مسئولان فرهنگی شهرستان سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با نام سینما اندیشه در محل مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره)در این مکان احداث گردید ولی به دلیل استفاده همزمان از این مکان به عنوان سینما و سالن همایش، مورد استقبال مردم واقع نشد.

مالک تنها سینمای قدیمی نهاوند افزود: به دلیل مشکلات فراوانی که داشتم قسمتی از سینما را تبدیل به ساندویچی و کافی شاپ کردم و سالن آن نیز به انباری تبدیل کرده ام ولی کسی از من نپرسید مشکل شما چه بود که تعطیل شد.

خدادادی گفت: این روزها دغدغه خیلی از نهاوندی‌ها و اهالی فرهنگ این شهر تاریخی این است که چرا سینما به مکانی غیر فرهنگی و محل عرضه چای، قلیان ،قهوه و ساندویچ تبدیل شده است اما آیا مسئولان با دیدن این صحنه احساس ناخوشایندی دارند یا خیر؟

وی عنوان کرد: اما من که 50 سال با 7 نفرکارمند در غم و شادی ها و لحظات خوش مردم شریک بوده ایم بیشتر از همه آنها عذاب می کشم چرا که سینما مانند فرزندم بود و دل کندن از آن سخت ولی چه کنم که من هم در زندگی مشکلات خاص خودم را دارم.

مدیر سینما فرهنگ نهاوند درباره علت تعطیلی این مرکز فرهنگی گفت: سینما فرهنگ نهاوند از سال 82 تعطیل شد، البته علت اصلی آن هم کپی رایت، توزیع غیرمجاز سی دی فیلم ها و عدم استقبال مردم از سینما و مساعدت نکردن مسئولان با مبحث سینما بود که باعث تعطیلی آن شد.

جلیل خدادادی درباره علت استقبال نکردن مردم از فیلم و سینما اظهار کرد: از زمانی که وسایل صوتی و تصویری‌ مانند ویدئوها و ماهواره‌ها مورد استفاده مردم واقع شد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کلوپ‌های فیلم را در نهاوند فعال کرد طبیعی است که جوانان نهاوند ترجیح می دهند فیلم را با هزینه کمتری در منزل خود تماشا کنند.

وی در جواب این سؤال که این مسأله در شهرهای دیگر هم صادق است، اما سینمای آن شهرها تعطیل نشده، گفت: سینمای شهرهای اطراف در اختیار سازمان سینمای مستضعفان است و به طور قطع کمک مالی می‌گیرند، اما ما حتی برای بازسازی و مرمت هم کمک مالی نداشتیم.

خدادادی عنوان کرد: به میزان بیست میلیون تومان ضرر سینما را پرداخت و به همین دلیل سینما را تعطیل کردم، چون سینماهای شهرهای اطراف برای بازسازی کمک بلاعوض دریافت کردند اما در نهاوند هیچ کمکی به من انجام نگرفت.

مدیر سینما تعطیل شده نهاوند گفت: تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم سینما را دوباره راه‌اندازی کنم، روابط اجتماعی در نهاوند ضعیف است و فرهنگ سینما رفتن بین مردم نسبت به شهرهای دیگر نهادینه نشده است.

وی گفت: به نظر من نداشتن سینما در یک شهر به مفهوم نداشتن شناسنامه در آن شهر است و من برای حفظ این شناسنامه خیلی تلاش کردم ولی هیچ مسئولی با من همکاری نکرد و من برخلاف میل باطنی به خاطر ضرر و زیان‌ سینما را تعطیل کردم.

مدیر سابق سینما فرهنگ نهاوند در پاسخ به سؤالی در این مورد که آیا در حال تبدیل سرمایه فرهنگی شهر به کافی‌شاپ هستید گفت: اداره فرهنگ و ارشاد هم از همین عنوان تغییر کاربری استفاده می‌کند، اما حقیقت این است که من تغییر کاربری نمی‌دهم تنها 1000 متر بوفه سینما را به کافی‌شاپ تبدیل می‌کنم و حتی یک عدد از صندلی‌های سالن سینما را جا به جا نکرده‌ام و نمی کنم.

مدیر ارشاد اسلامی نهاوند نیز گفت: سینما یک محل فرهنگی است و اگر بنا شده از بوفه سینما استفاده دیگری شود باید سینما هم راه‌اندازی شود؛ چرا که بوفه متعلق به سینماست و هر نوع استفاده دیگری از این مکان تغییر کاربری محسوب می‌شود و به طور قطع با این مسأله برخورد جدی می شود.

 

میثم مرادی بیان کرد: راه اندازی سینما دغدغه مسئولان فرهنگی نهاوند است و به همین منظور اعتباری نزدیک به 100میلیون تومان برای سینما به شکل وام بانکی در نظر گرفته شد ولی مدیر و مالک سینما فرهنگ خواهان کاربری تمامی ملک سینما است که ما با آن مخالفیم.

وی گفت: بارها به آقای خدادادی مالک سینما فرهنگ نهاوند گفتیم که نسبت به پیگیری این موضوع اقدام شود و با تغییر کاربری فرهنگی و مرمت آن را به یک تالار و سینمای مجهز تبدیل کنند تا شاهد رونق سینما باشیم ولی وی قبول نکرد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند عنوان کرد: به ناچار مجبور شدیم سالن مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) واقع در محل اداره ارشاد اسلامی را با ظرفیت400نفر و با صرف هزینه 50میلیون تومانی تبدیل به سینما کنیم که مردم استقبال خوبی از آن نکردند.

وی گفت: نتیجه اینکه خواه ناخواه، تغییر ندادن سالن سینما یا حتی جابه جا نکردن یک صندلی از سالن سینما و تبدیل بوفه این محل فرهنگی به کافی‌شاپ، یک تغییر کاربری است و تدریجاً سبب از بین رفتن سالن سینما و حتی تغییر کاربری سالن سینما را نیز در چند سال آینده به دنبال دارد.

مرادی گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از فرهنگ این شهرستان گامی اساسی برداشته است و مانع از این تغییر کاربری فرهنگی به اقتصادی وساختمانی شده است اما مهم‌تر از این مسائل، این است که حتی تغییر ندادن بوفه سینما هم مشکلی از جوانان طالب سینما در این شهر حل نمی کند.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند افزود: مردم نهاوند اگر سینما می‌خواهند باید مانند سایر شهرها و استان ها همت کنند زیرا با شعار و وعده دادن این مشکلات حل نمی‌شود؛ چرا که تجربه نشان داده که اگر در پس هر شعاری عملی قرار نگیرد آن شعار نیز رفته رفته کارکرد خود را از دست می‌دهد و تبدیل به کلیشه آزار دهنده می‌شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم به دور از هر نوع تنش، بحران و اما و اگرهای متداول بین مسئولان، مردم و مالک سینما اتحاد همدلی و هم فکری اساسی برای خواسته اصلی جوانان نهاوند، یعنی ایجاد یک سینمای مجهز اتخاذ شود./تسنیم

دیدگاه شما