تازه های سایت

کد مطلب: 52747
26. فروردين 1402 - 2:28
ماه مبارک رمضان ماه خدا و ماه قرآن و ماه رحمت و مغفرت است. در میان امتیازات ماه رمضان بالاترین امتیاز این ماه کدام است؟

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از سرویس سیاست مشرق - ماه مبارک رمضان مرکز برکات و ماه رحمت الهی است. مفسر ارجمند و معلم قرآن، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در ضمن بیانی تفسیری در باب هدایت قرآنی و جایگاه آن در بیانات قرآن متذکر می‌شوند که شاید بالاترین امتیاز از میان امتیازات متعدد ماه مبارک رمضان، مساله نزول قرآن در این ماه مبارک باشد:

«امّا در مورد هدایت قرآنی. ببینید، خداوند متعال در میان امتیازات متعدّد ماه مبارک رمضان امتیاز نزول قرآن را ذکر میکند: شَهرُ رَمَضانَ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرءان؛ پیدا است که این شاید بالاترین موضوع در میان امتیازات ماه رمضان است. و در مورد قرآن هم که هزاران برجستگی در قرآن وجود دارد و خیلی بیش از اینها که عقل ما و فهم ما قادر به درک آنها نیست، در میان همه‌ی اینها هدایت قرآنی را مطرح میکند: شَهرُ رَمَضانَ الَّذی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ هُدًی لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الهُدی وَ الفُرقان؛ پیدا است که هدایت قرآنی در میان موضوعات‌ مربوط به قرآن شأن بالایی دارد. خود قرآن مجید هم با مسئله‌ی هدایت آغاز میشود؛ هم در سوره‌ی حمد این [مطلب] هست: اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم -که به تعبیر مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) ‌ سوره‌ی حمد از اوّل تا آخر، ادب سخن گفتن با خدا را به ما تعلیم میدهد، یعنی خود خدای متعال به ما تعلیم میدهد که چه جوری باید با او صحبت کنیم؛ از آغاز «بِسمِ الله» تا آخرِ هدایت‌خواهی؛ که «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم، صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم»؛ که راه مستقیم، راه آن کسانی است که خدای متعال به آنها اِنعام کرده است؛ آن هم آن اِنعام‌شدگانی که گمراه نشدند و مورد غضب قرار نگرفتند- هم در اوّل سوره‌ی بقره: «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ، الم، ذلِکَ الکِتابُ لارَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین» بنابراین آغاز قرآن هم با ذکر هدایت قرآنی آغاز شده است؛ و بعد از آن هم در جاهای متعدّدی از قرآن، ده‌ها مورد هست که سخن از هدایت قرآن است و راهنمایی‌ها و دستگیری‌های قرآن.
و این هم مخصوص یک گروه خاصّی نیست؛ مخاطب قرآن، همه‌ی بشریّت است، و ادّعای قرآن این است که میخواهد همه‌ی بشریّت را هدایت کند به صراط مستقیم، به راه درستِ زندگیِ انسان که به مقصد صحیح منتهی خواهد شد: اِن هُوَ اِلّا ذِکرٌ لِلعالَمین.»

 بیانات در محفل انس با قرآن کریم (۱۴۰۰/۰۱/۲۵)

دیدگاه شما