تازه های سایت

کد مطلب: 48054
16. آبان 1400 - 8:44
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند گفت: همه مراحل کشتار دام از ذبح تا حمل گوشت تحت نظارت شبکه دامپزشکی نهاوند است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، میثم قیاسی در بازدید از کشتارگاه صنعتی زاگرس دام نهاوند گفت: کشتارگاه دام سبک و سنگین یکی از ضروریات چرخه تولید گوشت بوده و باعث شناسایی و حذف عوامل ایجادکننده بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

 وی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه بیش از 10 تن گوشت قرمز توسط این کشتارگاه در نهاوند روانه بازار مصرف می شود، اظهار داشت: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در تمامی مراحل کشتار از ذبح تا حمل گوشت قرمز و سایر آلایش‌های دامی تحت نظارت دامپزشکی است و بازرسان این اداره ضمن نظارت بر بهداشت عمومی به‌صورت مستمر از این واحد بازدید می‌کنند.

قیاسی از بخش‌های مختلف کشتارگاه ازجمله؛ قسمت ذبح دام (خطوط کشتار گاوی و گوسفندی)، پوست‌کنی، سردخانه پیش سرد نگهداری لاشه‌های کشتار شده، سالن‌های مجزای پاک‌سازی آلایش خوراکی، بخش تبدیل ضایعات، واحد تأسیسات و تصفیه‌خانه پساب خروجی و ... بازدید و مراحل کشتار دام و نظارت‌های انجام‌شده را موردبررسی قرارداد.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: یکی از اقدامات مهم و ضروری اداره دامپزشکی شهرستان تأمین گوشت سالم، بهداشتی و حلال برای مصرف مردم است؛ به همین منظور توجیه کلیه مسئولین کشتارگاه به رعایت کامل قوانین بهداشتی و الزام نظارت دقیق به مسئولین فنی و بهداشتی به‌صورت مستمر انجام می‌شود و ضروری است.

وی همچنین از اجرای اولین مانور پدافند غیرعامل در حوزه بیماری‌های مشترک میان انسان و دام با مشارکت جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد و گفت: این مانور باهدف آمادگی در جهت مقابله با تهدیدات احتمالی در حوزه مدیریت بیماری‌های دام برگزار شد.

وی ادامه داد: در این مانور در حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام با پایش وضعیت یک دامداری و انجام سم‌پاشی، ضدعفونی و واکسیناسیون علیه عوامل بیماری‌زا اجرا شد.

قیاسی با اشاره به اینکه مانورهایی از این قبیل برای آگاهی بخشی و ارتقا سطح اطلاعات دام‌پروران، افزایش هماهنگی و هم‌پوشانی دستگاه‌های متولی، تبادل تجربه، بهبود عملکرد در شرایط بحرانی و بررسی مشکلات موجود برگزار می‌شود افزود: پیشگیری مهم‌ترین اقدام ما در حوزه دامپزشکی است و با برگزاری این مانور علاوه بر سنجش سرعت عمل در ارائه خدمات، راهکارهای بهبود وضعیت در حوزه‌های مختلف نیز موردبررسی و پایش قرار گرفت.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند با تأکید بر اینکه تمام دامداری‌های سبک و سنگین شهرستان تحت نظارت دقیق شبکه دامپزشکی قرار دارند افزود: دامداران باید ضمن دقت در ورود و خروج دام به گله خود، هرگونه جابجایی را با نظارت کارشناسان اداره دامپزشکی انجام دهند تا از ورود ناخواسته بیماری به گله جلوگیری شود.

دیدگاه شما