اسکار مهمترین جایزه سینمای آمریکاست و یکی از نه جایزه از جایزه های آکادمی می باشد.این جایزه هر ساله به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می شود و بیشتر نقش بازوی فرهنگی برای اجرای سیاست های آمریرکاست.سینمای کشور ما دوسال پیش توانستن فیلمی با نام جدایی نادر از سیمین به کار گردانی اصغر فرهادی جازه اسکار را به خود اختصاص دهد.ولی سال پیش ایران به علت توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم اسکار را تحریم نموده وفیلیمی به این مراسم نفرستاد.وامسال نیز فیلمی به کار گردانی اصغر فرهادی به نام گذشته برای حضور در اسکار انتخاب گردیدده است!
فیلمی که محصول شرکت ممنتوی فرانسه شناخته شده است ومعاونت سینمای جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در سازندگی آن نداشته است.فیلمی که به زبان فرانسوی و با محیطی کاملاً فرانسوی که حتی نتوانست جایزه فیلم کن را به خود اختصاص دهد.فیلمی که از ایرانی بودن، تنها چند اسم را با خود به یدک می کشد و خارج از ممیزی های جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.چطور می تواند به نمایندگی از کشور ما در مراسم اسکار شرکت کند ؟فیلمی که مفاهیم و ارزشهایی را نادیده میگیرد که برای جامعهی سنتمدار و اخلاقمدار ایران غیرقابل تحمل است.
داستان «گذشته» دربارهی مردی ایرانی به نام احمد است که پس از گذشت چهار سال ترک همسرش «ماریا»، به فرانسه بازگشته است تا او را طلاق بدهد، ولی با ورود به منزل همسرش، متوجه میشود او با مردی دیگر زندگی میکند. او سعی میکند ضمن طی مراحل طلاق، مشکلات زندگی همسر طلاقگرفتهاش را حل نماید و بین او و دخترخواندهاش آشتی برقرار کند؛ اما گرههای داستانی قصه و تأکید کارگردان بر این فاجعهی رویداده در زندگی مرد ایرانی نیست، بلکه مسائلی مانند دروغ گفتن ماریا و شریک جنسی جدیدش (سمیر) به دخترشان و علت خودکشی زن سمیر، گرههای داستانی فیلم را شکل میدهند.
این که در دو دوره پیاپی معرفی دو فیلم از یک کار گردان پیام در خور شأن ایران نه از جهت غنی بودن سینمای ما از کارگردانان و فیلم سازان توانمند و نه از حیث محتوایی و اثر گذاری فرهنگی به همراه خواهد داشت. به این معناست که آقای فرهادی هرگاه افتخار دهد و فیلمی بسازد، آن چنان از دیگر فیلم سازان ما یک سر و گردن که چه عرض کنم، یک بدن و یک طبقه بالاتر از دیگران است،که ایران محتاج دم مسیحایی ایشان است و ردای نمایندگی ایران در اسکار تنها برازنده تن شریف اصغر فرهادی است!!!
"گذشته "فیلمی که از دو ساعت و ده دقیه ،کمتر از یک دقیه اش طی دوصحنه آن هم غیر مستقیم به ایران اشاره داردو هیچ دخلی به فضای فرهنگی ایران ندارد و در حد یک توستالژی است.فیلمی که بی اصالتی ،بی غیرتی مردان ایرانی و تزلزل خانواده ایرانی را به نمایش در می آورد، قرار است کدام وجهه و کدام ویژگی های جامعه ایرانی ،کشور ایران یا هر موضوع و پدیده ای مربوط به مردم ،کشور یا نظام ایران را در منظر ملت های دنیا که هر ساله خیره است به مراسم اسکار نمایندگی کند ؟بر اساس کدام تعاریف وشاخص ها ی فنی یا محتوایی فیلم گذشته یک فیلم جمهوری اسلامی ایران و یک فیلم ایرانی محسوب میشود؟
آیا در سینمای ایران آنقدر قحطی امده که مجبور شویم به گذشته وتاریخ پر افتخار سینمایمان پشت پا بزنیم و فیلمی را به اسکار بفرستیم که خودمان در ایرانی بودنش شک و شبهه داریم!حد اقلش این بود که می شد فیلمی به این مراسم فرستاد که نشانه هایی از سرزمین ایران در آن وجو داشت!
مهدی رحمانی
دیدگاه شما