تازه های سایت

کد مطلب: 42652
14. مرداد 1399 - 8:47
توسعه صنعت گلخانه‌ای در نهاوند با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد تومانی زمینه‌ساز جهش تولید و اشتغال‌زایی در این منطقه می‌شود و بستر صادرات محصولات گلخانه‌ای را به‌واسطه احداث مجهزترین گلخانه هیدروپونیک استان برای نهاوند را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، کاهش آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر و درآمد کم کشت‌های سنتی با روش‌های منسوخ‌شده آبیاری باعث شده است که کشاورزان و سرمایه‌گذاران به فکر استفاده از روش‌های متفاوت کشت و برداشت محصول و درآمدزایی بیشتر با مصرف آب کمتر باشند.

شهرستان نهاوند باوجود داشتن آب نسبتاً کافی ولی در برخی مناطق با مشکل کم‌آبی زمین‌های کشاورزی در ماه‌های گرم سال برای گیاهان روبرو است و چند سالیست به لطف بارش‌های خوب، کمتر این تنش ایجادشده اما معمولاً در سال‌های کم بارش این مشکل به‌خوبی خود را نشان می‌دهد و باعث ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان می‌شود.

استفاده از روش‌های نوین کاشت و برداشت محصولات امروزه به‌عنوان یک ضرورت در بخش کشاورزی خود را نشان می‌دهد و مقوله کمبود آب نیز بر اهمیت این موضوع افزوده است.

شهرستان نهاوند در جنوبی‌ترین نقطه استان همدان به‌عنوان قطب تولیدات محصولات باغی و زراعی در منطقه و حتی در برخی محصولات در کشور است و با برنامه ریزی بهتر و حمایت مسئولان می‌تواند از این مزیت برای جهش تولید و اشتغال‌زایی استفاده کند.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای چند سالی است که به‌عنوان یکی از روش‌های مدیریت منابع آب و سوددهی مناسب برای کشاورزان گسترش‌یافته است و با توجه به اینکه این‌گونه کشت‌ها تقریباً در همه ایام سال قابلیت تولید دارند برای کشاورزان مفید و زمینه‌ساز اشتغال دائمی را فراهم می‌کند.

پیشرفت ۹۰ درصدی گلخانه مجهز هیدروپونیک نهاوند

استفاده از روش نوین کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک (آب‌کشت، بدون نیاز به خاک) یکی از جدیدترین روش‌های تولید محصولات گلخانه‌ای است که با حضور یک سرمایه‌گذار در نهاوند در حال ایجاد است.

کاظمی سرمایه‌گذار نهاوندی که در خارج از کشور سکونت دارد این روزها برای اشتغال‌زایی برای جوانان نهاوندی پای‌کار آمده است.

 

 

وی می‌گوید: این طرح در زمینی به مساحت ۷ هکتار در دو فاز در حال ساخت است و هدفم از این سرمایه‌گذاری رونق تولید و ایجاد اشتغال برای همشهریانم است.

کاظمی ادامه داد: فاز اول آن در زمینی به مساحت ۵ هکتار برای گلخانه هیدروپونیک برنامه‌ریزی‌شده است که کار به‌خوبی پیش می‌رود و بیش از ۹۰ درصد کار انجام‌شده است و الآن همه مشغول کار هستند.

 

 

وی افزود: فاز دوم این طرح نیز شامل احداث سردخانه نگهداری میوه با ظرفیت نگهداری ۲۰۰ تن محصولات در هر دوره است که این بخش نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد و سعی داریم تا دهه فجر تکمیل شود.

این سرمایه‌گذار در رابطه با طرح گلخانه‌ای هیدروپونیک نهاوند گفت: این طرح باهدف مدیریت مصرف آب و توسعه کشت‌های کم آب بر ایجاد و باعث رونق تولید این محصولات در منطقه می‌شود.

کاظمی ادامه داد: در این طرح برای ۱۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد و با توسعه آن اشتغال‌زایی بیشتر می‌شود و الآن هم حدود ۴۰ نفر برای آماده‌سازی طرح در حال کار هستند.

 

 

وی با اشاره به زمان تکمیل شدن طرح گفت: تا اواخر شهریور این طرح آماده افتتاح است و اعتبار آن نیز ۲۷ میلیارد تومان است و زمینه صادرات محصولات صیفی نهاوند را به خارج از کشور فراهم می‌کند.

این سرمایه گذار اظهار داشت: هدفم اشتغال‌زایی برای جوانان شهرم نهاوند است و امیدواریم بتوانیم قدمی برای رونق تولید محصولات کشاورزی در شهرستان برداریم.

کاظمی بابیان اینکه برای رونق تولید و ایجاد اشتغال از خارج از کشور به نهاوند آمده‌ام، گفت: با کمک مجموعه شهرستان قصد داریم از تولید تا صادرات و مصرف محصولات گلخانه و باغی را در این واحد انجام دهیم.

احداث ۳۰ هکتار گلخانه تا پایان سال در نهاوند

مراد ناصری فرماندار نهاوند نیز در این زمینه می‌گوید: توسعه کشت گلخانه‌ای در شهرستان با توجه به پروژه مذکور پیشرفت خوبی دارد و این روند ادامه دارخواهد بود و از هر تلاشی برای حضور سرمایه‌گذار در این بخش استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: گلخانه هیدروپونیک نهاوند برای کشت صیفی‌جات جنبه صادرات دارد و اشتغال‌زایی ۵۰ نفر مستقیم و ۱۰۰ نفر غیرمستقیم برای فاز اول آن برنامه‌ریزی‌شده و در بخش‌های دیگر شهرستان نیز کشت گلخانه‌ای درحال‌توسعه است.

فرماندار نهاوند با اشاره به مزایای این طرح افزود: این اتفاق مبارکی در شهرستان است و مجهزترین طرح گلخانه‌ای هیدروپونیک در غرب کشور در حال تکمیل است و در هفته‌های آتی افتتاح می‌شود.

 

 

ناصری به سند توسعه شهرستان در بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: از یک سال و نیم گذشته بر اساس سند توسعه راهبردی شهرستان برای هرسال احداث ۷ هکتار طرح گلخانه‌ای در نظر گرفته‌شده است؛ یعنی تا پایان سال آینده باید ۲۱ هکتار طرح تحویل دهیم.

وی ادامه داد: تا قبل از سال ۹۸ سطح کشت گلخانه‌ای نهاوند ۷ هکتار بود ولی از ابتدای سال ۹۸ با تلاش مجموعه شهرستان تا امروز ۲۷ هکتار طرح گلخانه‌ای در ۴ نقطه شروع‌شده است.

فرماندار نهاوند گفت: در همه نقاط شهرستان در بخش توسعه کشت گلخانه‌ای در حال کار هستند و هیچ طرحی تعطیل نیست و یکی از این طرح‌ها هم گلخانه هیدروپونیک است.

ناصری افزود: با برنامه‌ریزی انجام‌شده انشا الله تا پایان سال بیش از ۳۰ هکتار گلخانه در نهاوند احداث می‌شود درحالی‌که تا پایان سال ۱۴۰۰ بر اساس سند توسعه شهرستان باید ۲۱ هکتار تحویل می‌دادیم و به لطف خدا این روند شتاب داشته است و امیدواریم تداوم داشته باشد.

 

 

وی بابیان اینکه سرمایه‌گذار گلخانه هیدروپونیک نهاوند یکی از همشهریانی است که به فکر اشتغال‌زایی در شهرستان است، گفت: این طرح یکی از کامل‌ترین، بروزترین و مجهزترین مجتمع‌های گلخانه‌ای در غرب کشور است که باعث توسعه شهرستان و اشتغال‌زایی می‌شود.

فرماندار در پایان گفت: از هر سرمایه‌گذاری که برای ایجاد اشتغال در شهرستان حضور یابد حمایت می‌کنیم و مجموعه شهرستان موظف به تسهیل کارها برای ورود سرمایه‌گذار هستند چون در سال جهش تولید بخش کشاورزی نقش قابل‌توجهی در ایجاد اشتغال دارد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو، با توجه به مزیت‌های کشاورزی شهرستان نهاوند مسئولان باید با فراهم کردن بستر برای ورود سرمایه‌گذار، باعث ایجاد اشتغال در این بخش برای جوانان نهاوندی شوند.

با توجه به اینکه طبق گفته کارشناسان کشاورزی، کشت هیدروپونیک تا ۳۰ درصد بیشتر افزایش محصولات را به همراه دارد مسئولان مربوطه باید با فراهم کردن شرایط، زمینه رونق تولید و ارزآوری را با استفاده از صادرات ایجاد کنند؛ چون با تکمیل این طرح سالانه ۹۰۰ تن انواع محصولات صیفی در گلخانه‌های شهرستان تولید خواهد شد.

شهرستان نهاوند ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش کشاورزی و به‌خصوص توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دارد که نیازمند حمایت هرچه بیشتر مسئولان است تا فواید فراوان توسعه این محصولات کام همشهریان را شیرین کند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما