تازه های سایت

کد مطلب: 40561
30. بهمن 1398 - 9:36
پژوهشگران "دانشگاه ماساچوست در امهرست"(University of Massachusetts Amherst) آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد جریان الکتریکی را از رطوبت موجود در هوا شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل از دیلی میل، پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد الکتریسیته از هوا شده‌اند و ادعا می‌کنند به زودی می‌توان از آن به عنوان باتری ساعت‌های هوشمند استفاده کرد.

پژوهشگران ادعا کرده‌اند دستگاهی که توسط آن موفق به ایجاد جریان برقی از بخار آب شده‌اند، می‌تواند جایگزین باتری‌های قابل شارژ در تلفن‌ها و ساعت‌های هوشمند شود.

دستگاه مذکور "ایرژن"(Air Gen) نام دارد و حاوی سیم‌های پروتئینی کوچک است که با جذب بخار آب از جو، برق تولید می‌کند.

دستگاه، الکترودها را به نانوسیم‌های پروتئینی که توسط یک نوع باکتری به نام "ژئوباکتر"(geobacter) تولید می شود متصل می‌کند. نانوسیم‌های پروتئینی بدون آلودگی، قابل تجدید پذیری و کم هزینه هستند.

علاوه بر جایگزینی آنها به عنوان باتری در تلفن‌ها، ساعت‌های هوشمند و سایر فناوری‌های پوشیدنی‌، دستگاه ایرژن دارای کاربردهایی در زمینه پزشکی، انرژی تجدید پذیر و تغییرات آب و هوایی نیز است.

هوای گرم حاصل از گرم شدن کره زمین حاوی بخار آب بیشتری است که باعث می‌شود این دستگاه برای استفاده در آینده مناسب باشد.

"جون یائو"(Jun Yao) مهندس برق "دانشگاه ماساچوست در امهرست" گفت: ما به معنای واقعی کلمه در حال تولید برق از هوای رقیق هستیم. دستگاه ایرژن می‌تواند در ۲۴ ساعت از شبانه روز و در تمام هفت روز هفته انرژی پاک تولید کند.

محققان می‌گویند این انرژی حتی در مناطقی با رطوبت کم مانند صحرای بزرگ آفریقا نیز قادر به تولید برق است و می‌تواند دستگاههای الکترونیکی کوچک را نیرودهی کند.

"درک لاولی"(Derek Lovley) میکروبیولوژیستی که بیش از ۳۰ سال پیش موفق به کشف میکروب ژئوباکتر شد در این باره گفت: این شگفت انگیزترین و مهیج ترین کاربرد نانوسیم‌های پروتئینی است.

ایرژن به نور خورشید یا باد احتیاج ندارد و این باعث برتری آن نسبت به سایر منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد می‌شود. ایرژن برای این کار به یک ورقه نازک از نانوسیم‌های پروتئینی که کمتر از ۱۰ میکرون ضخامت دارند  و توسط باکتری ها تولید می‌شود ، نیاز دارد. در پایین این ورقه نانوسیم‌ها، یک الکترود وجود دارد، در حالی که یک الکترود کوچک‌تر که تنها بخشی از ورقه را پوشش می‌دهد نیز در بالای آن قرار دارد. منافذ بسیار ریز بین نانوسیم‌ها، شرایطی را ایجاد می‌کنند که جریان الکتریکی بین دو الکترود ایجاد می‌کند. تیم تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی برای تولید این دستگاه در مقیاس گسترده هستند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature" منتشر شد.

منبع: ایسنا