تازه های سایت

کد مطلب: 38757
27. شهريور 1398 - 9:19
دلایل مختلفی برای خرابی باتری خودرو وجود دارد که مهمترین آنها اتصال کوتاه و عدم رعایت اصول سرویس است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، بعضا دیده شده که حین رانندگی ناگهان خودرو خاموش شده و هرچه استارت زده می‌شود، خودرو روشن نمی‌شود. در صورت وجود سوخت کافی اولین فکری که به ذهن هر فردی می‌رسد، خرابی باتری است.

یکی از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطبهای آن است. این امر می‌تواند بصورت دستی انجام شود که برخی از تعمیرکاران جهت تست قدرت باتری این کار را انجام می‌دهند که کاری غلط و فوق العاده خطرناک است.

1- اتصال کوتاه، اولین دلیل ترکیدن باتری خودرو

 یکی از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطبهای آن است. این امر می‌تواند بصورت دستی انجام شود که برخی از تعمیرکاران جهت تست قدرت باتری این کار را انجام می‌دهند که کاری غلط و فوق العاده خطرناک است.

مورد بعدی ایجاد اتصال کوتاه در دو سر قطبهای باتری توسط استارت سیستم، بدلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ آن می باشد که این امر با سرویس نمودن استارت و تمیز کردن ذغالهای مابین کلکتورها مرتفع می‌گردد. لذا یکی از پیشنهادات باز کردن استارت موتور و سرویس نمودن آن است.

2- شارژ بیش از حد مجاز

دلیل دیگری که می تواند باعث بوجود آمدن شرایط ترکیدن باتری شود، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط شارژر یا دینام است. این امر باعث جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید از آن می‌گردد که این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید می‌کند.

لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری باطری که پیوسته روی آن قرار دارد حائز اهمیت است. لازم بذکر است کلیه شارژرها مجهز به سیستمی برای تنظیم سطح ولتاژ و همچنین محدود نمودن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری دارند.

3- مسدود شدن دریچه‌ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری‌ها

کلیه باتری‌های اسیدی، برای ایجاد شرایط اطمینان دریچه هایی برای خروج بخارات اسید دارند که اگر بنا به هر دلیلی، که قبلاً به آنها اشاره شد، بخار اسید از آن متصاعد گردید، از طریق روزنه های تعبیه شده خارج گردد و از تجمع بخار در داخل باتری جلوگیری شود.

در صورتی که این دریچه ها بنا به هر دلیلی مسدود شوند، بخار اسید در داخل باتری جمع شده و شرایط را برای انفجار باتری مهیا می‌سازد. لذا باید در هنگام نصب باتری به این نکته توجه کرد و باتری ها را طوری در کنار هم قرار داد و یا بست روی باطری را محکم کرد که این دریچه ها مسدود نشوند.

4- عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری

سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد باید در دوره های زمانی مناسب به دقت انجام پذیرد، بخصوص باتری‌هایی که Sealed نیستند و نیاز دارند تا سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه های سربی باتری، درون آب اسید قرار داشته باشند و همچنین قطبهای باتری و سرباتری که به آن متصل می باشند تمیز باشند و به اصطلاح سولفاته نباشند. بدیهی است رعایت این موارد عمر مفید باتری را افزایش خواهد داد.

5- عدم کیفیت و مرغوبیت باتری های تولید شده

همیشه یکی از موارد حائز اهمیت، مرغوبیت کالاست که باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. البته مرغوبیت بیشتر، هزینه بیشتر را در بر خواهد داشت که در مکان های حساس این هزینه به صرفه خواهد بود.

منبع: تسنیم

دیدگاه شما