تازه های سایت

کد مطلب: 21964
15. مهر 1393 - 11:30
در یکی از روستاهای شهرستان نهاوند نمایشگاهی با بیش از 15 هزار بازدیدکننده برپا می شود.

12

به گزارش سایت گرو، 15 مهرماه به عنوان روز ملی روستا معرفی شده است از این رو به معرفی یکی از روستاهای شاخص فرهنگی و مذهبی شهرستان نهاوند می پردازیم.

روستای تُکه از توابع شهرستان نهاوند در 8 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان به سمت جاده بروجرد واقع شده این روستا دارای 800 نفر سکنه می باشد و از روستاهای بسیار فعال در مناسبت های مذهبی و دینی است و حلقه اتصال چندین روستا، شغل اصلی مردم روستا باغداری، کشاورزی و مشاغل دولتی می باشد.

42686997625250484712

مردم این روستا از همان اوایل انقلاب در زمینه های فرهنگی و مذهبی سرآمد بوده اند و با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از روستاهای شاخص فرهنگی شهرستان معرفی شده اند و بارها مسئولین شهرستان و استان به امر نمونه و شاخص بودن این روستا تاکید داشته اند.

روستای تُکه با داشتن جوانان بسیجی و مومن همیشه درمناسبت های مذهبی و فرهنگی پیشگام بوده است که به چند نمونه از این اقدامات اشاره می کنیم:

>>> پخت بزرگترین نذری شهرستان نهاوند در ماه رمضان

یکی از اقدامات موثر و مفید فرهنگی جوانان روستای تکه پخت نذری 1200 نفری در شب شهادت مولای متقیان و تقسیم آن بین مردم این روستا و روستاهای هم جوار است.

علی کرم پیرزادی مسئول تهیه و توزیع این نذری به خبرنگار ما گفت: همه ساله در شب شهادت امام علی (ع) با همکاری جوانان و بانوان عضو پایگاه بسیج و کانون فرهنگی و هنری روستا، به پخت حلیم نذری به تعداد 1200 نفر اقدام میکنیم.

08244674762138805818

سید سعید میری مدیر کانون های فرهنگی و هنری شهرستان نهاوند نیز در این زمینه اظهار کرد: جوانان عضو بسیج و کانون با همکاری اهالی روستا هر سال در شب 21 رمضان به یاد مظلومیت حضرت علی (ع) این حلم نذری را با 50 کیلو گرم گوشت خالص ویک راس گوسفند، 300 کیلو گرم گندم پرک شده، مقدار زیادی روغن، شکر و برپایی سفره کاملی به همراه شیر و شربت برای 1200 نفر میهمان آماده میکنند.

وی گفت: کانون فرهنگی هنری مسجد و پایگاه بسیج شهدای روستای تکه یکی ازفعال ترین پایگاه و کانون ها در عرصه فرهنگی و مذهبی در شهرستان نهاوند است به طوری که همه ساله چندین مراسم بزرگ مذهبی در سطح استان و شهرستان برگزار می کند.

>>> برپایی نمایشگاه از بقیع تا کربلا با بیش از 15 هزار نفر بازدید کننده در ایام محرم

یکی دیگر از اقدامات فرهنگی شاخص جوانان انقلابی این روستا برپایی نمایشگاه نمونک گلی بازسازی واقعه کربلا است که یکی از بزرگترین نمایشگاه های استان همدان و حتی غرب کشور است و در ایام محرم بیش از 15هزار نفر از آن بازدید می کنند.

حجت الاسلام حسین گروسی سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند درباره برپایی این نمایشگاه گفت: جوانان عزادار و پیروان مکتب حسینی این روستا با فرارسیدن ماه محرم نمایشگاهی از باسازی واقعه کربلا برپا کردند که در نوع خود در استان همدان بی نظیر است.

61937004535479757639

وی اظهار داشت: هرساله چند روز مانده به محرم واقعه کربلا در روستای تکه نهاوند باسازی می شد و این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه های نمونک گلی در استان همدان و استان های غربی کشور است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به دلیل اینکه ابزار ساخت آن از خشت و گل چوب و به سبک قدیم ساخته شده در استان همدان و حتی در کشور بی نظیر است، ابراز داشت: برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه افرادی از این روستا به کربلای معلی و مکه مکرمه اعزام شده اند تا به همان سبک و به صورت نمونک‌های کوچک‌تر واقعه کربلا را در فضایی به وسعت ۵۰۰ مترمربع به نمایش بگذارند.

>>> ورزش در روستای تُکه و ورزشکاران شهید روستا

یکی دیگر از نکات برجسته جوانان روستا عشق و علاقه به ورزش و حضور در تیم های ملی کشور است که این پیشینه ورزشی قوی به دلیل وجود ورزرشکاران شهیدی است که با شروع جنگ تحمیلی میدان ورزش را رها کرده و به میدان جنگ حق علیه باطل رفتند و به آرزوی خود یعنی لقاء الله رسیدند.

ورزش در روستای تُکه مخصوصا فوتبال قدمت 40 ساله دارد که گسترش این رشته ورزشی مدیون فوتبالیست شهید الله مراد نادری وشهید علی پیرزادی است.

احمد علی پیرزادی از پیشکسوتان ورزش روستای تکه به خبرنگار ما می گوید: جوانان روستا در اوایل انقلاب ورش خاصی را یاد نگرفته بودند و بیشتر به ورزش های بومی و محلی می پرداختند ولی با مهاجرت شهید نادری به تهران و یادگرفتن ورزش فوتبال و تعلیم آن در روستا کم کم جوانان به آن علاقه مند شدند.

وی می گوید در ابتدا شهید نادری وبعدها برادر شهیدم و بیش از 60 جوان دیگراین بازی را فرا گرفتند و عناوین مختلفی را در سطح روستاهای شهرستان کسب کردند.

پیرزادی گفت:  شهید نادری عضوتیم فوتبال محلات و صداوسیمای تهران بود وبعدها در تیم امیدیه اهواز وپایگاه نوژه همدان نیز بازی کرد و در سن 19 سالگی به شهادت رسید و برادرم شهید پیرزادی نیز در تیم روستا بازی میکرد و در کربلای شلمچه شهید شد.

 این مربی پیشکسوت افزود: در حال حاضر با گسترش امکانات و ساخت سالن های ورزشی، جوانان این روستا بیشتر به مقوله ورزش اهمیت می دهند و نمونه این ادعا تیم فوتبال و فوتسال شهدای روستای تکه است که در چند سال اخیر بیش از 10 بارعناوین برتر را در مسابقات مختلف در سطح شهرستان و اعزام به استان را در پرونده دارد.

شاید کمتر ورزشکاری در شهرستان نهاوند وجود داشته باشد که نام رشته ورزشی دو ومیدانی را شنیده و از قهرمان چندین ساله و بلامنازع کشور یعنی کرم سهرابی نگوید.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

کرم سهرابی دونده صاحب نام دوهای استقامت کشور نیز ساکن همین روستاست، کسی که 10 سال پیراهن تیم ملی در رشته های 1500 متر و 3000 متر با مانع را پوشید و در مسابقات آسیایی خوش درخشید.

سعید کولیوند رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند در مورد این قهرمان گفت: سهرابی یکی از دوندگان ارزشمند و با اخلاق و با تجربه استان همدان است که سابقه 10 سال حضور در تیم های ملی و لیگ دوومیدانی باشگاهای کشور را دارد و در طول سالها فعالیت در تیم ملی و باشگاهها کشور یک سال به عنوان مرد سال دوومیدانی ایران انتخاب شد.

وی گفت: 6 سال قهرمان دو3000 متر بامانع کشور مقام چهارمی مسابقات داخل سالن آسیا در کشور تایلند، نایب قهرمان مسابقات انتخابی المپیک 2008 درکشور تایوان، قهرمانی مسابقات بین المللی آسیا و اروپا در کشور مجارستان، قهرمانی مسابقات بین المللی کشور قزاقستان و مقام سومی مسابقات بین المللی دهه فجر تهران از عناوین این دونده خوب نهاوندی است.

این قهرمان سرشناس کشور می گوید: در این چند سالی که به ورزش قهرمانی پرداخته ام همیشه به فکر سربلندی مردم کشورم و شهر و روستای خود بوده ام.

وی افزود: در لیگ دو ومیدانی کشور با تیم های پیکان تهران، بازیافت گلستان، تیم استان همدان و نفت تهران کار کرده ام و به حمد الله با دعای خیر مردم روستا همیشه موفق بوده ام و خدا را شکر می کنم.

سهرابی گفت: تمام تلاشم را می کنم که به آموزش جوانان با استعداد روستا بپردازم و در این راه همت مسئولان را نیاز خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: همه این عناوینی که من کسب کردم در مقابل جانفشانی و ایثار شهدا ارزشی ندارد و قهرمانان واقعی شهدای روستا هستند.

>>> قهرمانان واقعی روستای تکه

همانطور که این قهرمان با اخلاق روستا گفت: قهرمانان واقعی مردم ایران شهدا هستند، کسانی که با از خود گذشتی آسایش و امنیت را برای ما به ارمغان آورده اند.

آقای ظفری از معتمدان روستای تکه در مورد شهدای روستا به ما گفت: این روستا مانند سایرنقاط کشور در زمان جنگ جوانان خود را به دفاع مقدس فرستاد و  سه نفر از بهترین جوانان خود را تقدیم انقلاب کرد و با وجود جمعیت خیلی کم در زمان جنگ دین خود را به انقلاب ادا کرد و چندین جانباز و اسیر نیز در راه انقلاب تقدیم کرد.

14745424863048591006

وی گفت: سردار دلیر و شجاع جنگ شهید حیدر سهرابی، ورزشکار شهید الله مراد نادری و بسیجی جان بر کف شهید علی پیرزادی ستاره های درخشان آسمان روستای ما هستند که مردم برای این شهدا و خانواده های آنها ارزش والایی قائلند.

ظفری در پایان گفت: جوانان نسل جدید این روستا نیز ادامه دهنده راه پرافتخار شهدای گرانقدر هستند و این موضوع را می توانید در ایام ماه رمضان و ماه محرم به خوبی لمس کنید.

گزارش: مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما