تازه های سایت

کد مطلب: 21183
9. شهريور 1393 - 13:07
ساده‌زيستي مسئولان و كارگزاران، يكي از مواردي است كه در سيره امامان شيعه بر آن تاكيد شده است. اهتمام امام علي عليه‌السلام بر ساده‌زيستي مسئولان و همچنين هم‌سطح بودن زندگي آنان با فقراي جامعه، يكي از مسلمات تاريخي است كه در روايات مختلف نيز به چشم مي‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از پايگاه اينترنتي بسيج؛ امام علي عليه‌السلام مي‌فرمايند: «خداوند بر پيشوايان حق واجب كرد خود را مانند رعيت خويش يا فقيرترين رعيت‌شان گردانند؛ تا فقير به خاطر فقر خويش احساس حقارت نكند و ثروتمند به خاطر غنايش خدا را سپاس گويد.» علامه مجلسي اين حديث را متواتر دانسته است كه معتبرترين نوع روايات است.

مهر - ساده‌زيستي در دوران معاصر را مي‌توان در زندگي امام خميني رحمةالله‌عليه به وضوح مشاهده كرد. چرا كه ايشان پس از رهبري انقلاب اسلامي ايران و به دست گرفتن رهبري حكومت اسلامي، در ساده‌ترين وضعيت زندگي مي‌كردند و خاطرات متعددي از منش و روش امام حاكي از همين وجه زندگي ايشان است.

در سفره رنگين شركت نكرد

در كتاب «پرتوي از خورشيد» كه از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني منتشر شده، خاطره‌اي نقل شده كه رفتار امام خميني در قامت رهبر جامعه را بسيار دقيق به تصوير مي‌كشد؛ ايشان پس از انقلاب به يك مجلس افطار دعوت مي‌شوند و پس از حضور در مجلس و مشاهده سفره افطار، از مجلس خارج مي‌شوند. امام خميني وقتي با پرسش ميزبان مواجه مي‌شوند، اين‌چنين پاسخ مي‌دهند: «نمي‌توانم شركت كنم.»

ميزبان مجلس افطاري مي‌گويد: «اين همان سفره و همان افطاري است كه هر سال شركت مي‌كرديد. آقايان نيز همان‌ها هستند. امسال چه شده كه نظرتان تغيير كرده است؟» امام خميني در پاسخ ميزبان فرموده‌اند: «هر سال حكومت اسلامي نبود و ما آن‌چنان مسئوليتي نداشتيم. الان وضع فقرا نامرتب است و اين سفره رنگين است و من معذورم.» و هر چه ميزبان اصرار كرد، امام نپذيرفت.

اين رفتار امام خميني نشان مي‌دهد كه مسئوليت كارگزاران حكومت اسلامي بسيار بيشتر از ديگران است.

شام رهبر: املت ساده

زندگي آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب هم يكي ديگر از اسوه‌هاي زهد و ساده‌زيستي است. « آيت‌الله محمد مومن» از اعضاي مجلس خبرگان رهبري مي‌گويد: «من از نزديك با رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از انتصاب به رهبري و پس از آن آشنا هستم و معتقدم از زهد و تقوا و پارسايي ايشان به واسطه رهبري ذره‌اي كاسته نشده است. »

سردار سرلشكر رحيم صفوي مي‌گويد: «روزي كه در منزل مقام رهبري در خدمت ايشان بودم، بحث قدري به طول انجاميد و نزديك مغرب شد. پس از نماز معظم‌له با مهرباني به من فرمودند: «آقا رحيم شام را مهمان ما باشيد.» بنده در عين حال كه اين را توفيقي مي‌دانستم خدمت‌شان عرض كردم: «اسباب زحمت مي‌شود.» مقام معظم رهبري فرمودند: «نه. بمانيد. هر چه هست با هم مي‌خوريم.» وقتي كه سفره را گشودند و شام را آوردند، ديدم شام چيزي جز املت ساده نيست.»

خاطرات فراواني از زندگي رهبر معظم انقلاب نقل شده است كه حاكي از ساده‌زيستي و زندگي زاهدانه ايشان است. آيت‌الله مصباح يزدي، حجت الاسلام سيد احمد خميني و آيت‌الله شاهرودي، از شخصيت‌هايي بوده‌اند كه خاطراتي از زهد و ساده‌زيستي ايشان نقل كرده‌اند.

سفره رييس جمهور؛ نان خشك و پنير

يكي ديگر از كساني كه در سال‌هاي اخير به ساده‌زيستي شناخته شد و تصاويري از سفره نان خشك و پنير او هم انتشار يافت، دكتر «محمود احمدي‌نژاد» رييس جمهور سابق بود. او كه همواره در سفرهاي استاني و ديدارهاي خصوصي و عمومي با مردم تلاش مي‌كرد در كنار آنها باشد و به راحتي در دسترس مردم باشد، در سال‌هاي ابتدايي رياست جمهوري به الگويي براي ساده‌زيستي و در قامت سياستمداري مردمي شناخته شد كه مردم خاورميانه و كشورهاي عربي را نيز به خود جلب كرد.

هفته‌نامه ساندي آيلند چاپ سريلانكا در گزارشي درباره ساده‌زيستي محمود احمدي‌نژاد، در اولين سال‌هاي رياست جمهوري او نوشته است: «يكي از مسائلي كه تاكنون كاركنان نهاد رياست جمهوري را تحت تاثير قرار داده، كيف احمدي‌نژاد است كه هر روز آن را به محل كار خود مي‌آورد. اين كيف حاوي صبحانه وي، تعدادي ساندويچ يا نان همراه روغن زيتون و پنير است كه توسط همسرش آماده شده و رييس جمهور آن را با لذت تناول مي‌كند.»

اگر مهمان من هستي، كتري و سماور همين است

شهيد محمدعلي رجايي هم در ميان سياستمداران ايران مشهور به ساده‌زيستي است. يكي از نزديكان شهيد رجايي پس از رياست جمهوري به ديدار او رفته و اين‌چنين نقل كرده است: «روزي به ديدار شهيد رجايي در نهاد رياست جمهوري رفتم. وقتي بر حسب معمول قرار شد تا از ما پذيرايي شود، ناباورانه ديدم وي در همان استكان‌هاي سابق و معمولي منزل خودش براي ما چاي آورد. به شوخي گفتم: اينجا نهاد رياست جمهوري است، حكايت اين استكان‌ها چيست؟ شهيد رجايي در پاسخ گفت: اگر مهمان رجايي هستيد، كتري و سماور و استكان و نعلبكي او همين است ولي اگر مهمان رياست جمهوري هستيد تفاوت مي‌كند.»

شهيد رجايي در ادامه به مهمان خود گفته است: «ما در رياست جمهوري همه چيز داريم، اما آنها متعلق به بيت‌المال است و براي مهمان شخصي و خانوادگي نمي‌توان از آنها استفاده كرد.»

و برخي ديگر...

آيت‌الله شهيد سيدعبدالحسين دستغيب كه يكي از مبارزان با رژيم پهلوي بوده و در سال ۱۳۶۰ به شهادت رسيد، مشهور به ساده‌زيستي و زهد در زندگي شخصي بوده است. اصغر صحرايي يكي از محافظان ايشان مي‌گويد: «وقتي استاندار يا مسئولان ديگر به منزل مي‌آمدند، براي پذيرايي فقط چاي مي‌دادند و مي‌گفتند من نمي‌توانم از بيت‌المال خرج كنم و وسع خودم هم در همين حد است.»

اين محافظ آيت‌الله دستغيب مي‌گويد وقتي به ايشان پيشنهاد تغيير خانه را داديم گفتند: «من اين خانه را دوست دارم و مي‌خواهم در جنوب شهر و بين مردم باشم.» ايشان حتي ماشين شورلت قديمي ضدگلوله را هم كه از سوي امام خميني براي حفاظت فرستاده شده بود را هم با اكراه پذيرفتند و باز هم تا جايي كه ممكن بود سوار نمي‌شدند و معمولا پياده تردد مي‌كردند.

سپهبد شهيد علي صياد شيرازي كه يكي از فرماندهان پرافتخار ارتش جمهوري اسلامي بوده است نيز اسوه ساده‌زيستي و سلوك زاهدانه بوده است. چنانكه دريابان علي شمخاني در وصف او گفته است: «شهادتش سند روشن ساده‌زيستي اوست. بهره‌گيري منافق كوردل از لباس كارگر شهرداري و عدم استفاده شهيد از راننده و محافظ، همگي سند روشني از اوج تواضع و ساده‌زيستي ايشان است.»

دیدگاه شما