تازه های سایت

کد مطلب: 20125
24. تير 1393 - 11:30
فرماندار نهاوند گفت: 279 چاه غیرمجاز نهاوند پاییز امسال مسدود می شوند.
چاه
به گزارش پایگاه خبری گرو ،امامعلی عبدالملکی در کمیته توسعه کشاورزی نهاوند در فرمانداری این شهر گفت: مهمترین عامل پائین رفتن سطح منابع آبی شهرستان نهاوند حفر چاه های غیر مجاز در سالهای گذشته است که تا کنون 450 حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهرستان نهاوند شناسایی شده اند.
وی گفت: بعد از اتمام فصل کشاورزی و پایان عملیات برداشت محصولات کشاورزی عملیات انسداد و نابودی 279 چاه غیر مجاز شناسایی شده در سطح شهرستان نهاوند با قدرت آغاز می شود و هر کس در این روند اخلال و همکاری نکند برابر قانون با آن برخورد می شود.

فرماندار نهاوند افزود: مجموع منابع آبی شهرستان نهاوند اعم از سطحی و عمقی، رودخانه و چشمه ها و قناتها و سرابها و چاه های حفر شده 480 میلیون متر مکعب در سال است اما متأسفانه مصرف فعلی در سطح شهرستان نهاوند 510 میلیون متر مکعب است که این به معنی زنگ خطر برای شهرستان نهاوند است.

امامعلی عبدالملکی اظهار داشت: تا کنون با حکم مراجع قضایی 100 حلقه چاه غیر مجاز مسدود و از بین رفته اند و پائیز امسال 279 حلقه چاه غیر مجاز دیگر مسدود و نابود می شود.

عبدالملکی با بیان این موضوع که 71 حلقه چاه مشمول قانون تعیین تکلیف مجلس شورای اسلامی شده اند، افزود: چاه های غیر مجاز نهاوند در سال 21 میلیون متر مکعب آب برداشت می کنند.

وی نصب کنتور هوشمند را از راهکارهای مقابله با ازدیاد مصرف ذکر کرد و گفت: یکی از راهکارهای مهم در کنار دیگر راهکارها نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای آب است تا هر کدام از بهره برداران بتوانند مطابق با الگوی خاصی از آن بهره برداری لازم را به عمل آورند که در این زمینه این آمادگی در شهرستان وجود دارد در این خصوص تسهیلات لازم را در اختیار بهره بردار قرار دهند.

**** افت 13 متری سطح آبهای زیر زمینی در نهاوند

در ادامه جلسه آرش کولیوند مدیر امور آب نهاوند با اشاره به پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی نهاوند گفت: تا سال 75 میزان برداشت از آب های  زیر زمینی نهاوند با میزان آب ورودی به سفره های زیرزمینی برابر بود و مشکلی بابت کاهش سطح آب زیرزمینی نداشتیم ولی از این سال به بعد این توازن به دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره های آب زیر زمینی نهاوند به هم خورد .

وی افزود : از سال 75 تا به امروز سطح اب زیر زمینی دشت نهاوند 13 متر کاهش داشته است یعنی سطح آب نهاوند در هر سال به طور متوسط نزدیک به 75/ 0 صدم متر کاهش داشته است که همین موضوع زنگ خطر را برای کمبود آب در شهرستان نهاوند به صدا دراورده است.

کولیوند گفت : دشت نهاوند 292 میلیون مترکعب کسری آب دارد که با این روند مصرف و با توجه به پیش بینی ها صورت گرفته سفره های آب زیر زمینی شهرستان نهاوند در 46 سال آینده خالی از آب خواهند شد .

دیدگاه شما