تازه های سایت

کد مطلب: 18588
3. ارديبهشت 1393 - 9:36
اخیراً نوعی زعفران که حاوی افزودنی های شیمیائی غیرمجازاست در سطح بازارهای شهرستان همدان در حال توزیع و عرضه به مردم در بسته ها و قوطی های پلاستیکی و به صورت " پودری " و " اسپری " است .

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از نافع، این زعفران غیر بهداشتی غیر قابل مصرف بوده و درصورت مصرف عوارض جانبی بر کلیه و کبد افراد وارد کرده و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

s_200_150_16777215_00_images_Social_93_3_125666.jpg

اخیراً نوعی زعفران که حاوی افزودنی های شیمیائی غیرمجاز است در سطح بازار همدان در حال توزیع و عرضه به مردم در بسته ها و قوطی های پلاستیکی و به صورت پودر و اسپری بود که با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان کشف و ضبط گردید.

یک مقام امنیتی در این مورد به خبرنگار ما گفت: این نوع زعفران که حاوی مواد غیرمجاز شیمیائی است از یکی از کشورهای عربی با نام «صفارالزعفران» وارد خاک ایران شده و مضراتی بر روی کبد و دستگاه گوارشی و ایمنی انسان دارد.

وی افزود: محصول «صفارالزعفران» با علائم تجاری saffaron yellowبا بسته‏ بندی زیبا و مناسب ، بر اساس اظهارات کارشناسان غذا و دارو به علت افزودنی‏ های شیمیایی (رنگ غیرمجاز) دارای عوارض جانبی برای انسان بوده و غیرقابل مصرف است.

این اسپری های زعفران عربی که با عنوان ˈصفارالزعفرانˈ شناخته می شود از ماده رنگی مصنوعی ساخته شده و فاقد خواص زعفران می باشد که واردات آن به مرکز زعفران جهان، نوعی زیره به کرمان بردن است.

 

: اخیرا برخی حجاج ایرانی از عربستان اسپری هایی تحت عنوان زعفران عربی یا صفارالزعفران را وارد کشور می کنند که این اسپری رنگی مصنوعی بوده و از آن در صنایع غذایی استفاده نمی شود .

دراین نوع زعفران غیرطبیعی ازمواد رنگی تارترازین که ماده رنگی غیرمجاز است و از لیست مواد رنگی خوراکی کشور حذف شده، استفاده می شود.

با توجه به برنامه های سفر عمره، از زانران خانه خدا خواست از خریداری این ماده رنگی غیرمجاز خودداری کنند.

بنایی در ادامه تضعیف سیستم ایمنی بدن، سقط جنین در زنان باردار، کاهش ضریب هوشی کودکان تا پنج نمره، بیش فعالی کودکان و سرطانی کلیه وکبد را ازعوارض بلندمدت استفاده از رنگ های مصنوعی نظیر تارترازین عنوان کرد.

وی در زمینه راهکار تشخیص رنگ مصنوعی غیرمجاز از رنگ طبیعی افزود: رنگ های طبیعی درآب ولرم قابل حل شدن است اما رنگ های مصنوعی در ظرف آب ولرم ته نشین می شود.

 البته روش های کروموتوگرافی نیز برای تشخیص مصنوعی و طبیعی بودن رنگ ها وجود دارد که روش های آزمایشگاهی و صنعتی است .

دیدگاه شما